World Press Photo kommer till Stockholm

I höst kommer de vinnande bilderna från World Press Photo Competition till Gallerian i Stockholm. Arrangör för utställningen i Sverige är Canon, som varit global företagssponsor till World Press Photo sedan 1992.

Tävlingen World Press Photo är inne på sitt 54:e år och är internationellt erkänd som världens främsta tävling för fotojournalistik. I år slog tävlingen rekord i antal bidrag med 108 059 bilder.  5 847 proffsfotografer från 125 olika länder deltog. De vinnande bidragen, i varje av nio kategorier, visas upp i en utställning i fler än 100 städer runt om i världen. Till Stockholm kommer utställningen i september-oktober, och visas i år i samarbete med Gallerian i Stockholm.

Årets bild, visar Bibi Aisha, en 18-årig kvinna från Oruzgan i Afghanistan, som flydde från sin make till sitt familjehem för att berätta om de våldsamma handlingar som han utsatt henne för.  En natt kom dock talibanerna och krävde att Bibi skulle lämnas över till dem för att ställas inför rätta.  Efter att en talibansk befälhavare uttalat sin dom, höll Bibis svåger fast henne medan hennes make högg av hennes öron och näsa. Bibi övergavs men räddades senare av volontärer och amerikansk militär.

– Utställningens starka bilder berör och visar fotojournalistikens sätt att förmedla nyheter och händelser från förra året och. Tidigare år har vi visat utställningen i ett galleri, men i år vill vi göra utställningen mer publik. Vi ser ett ökat fotointresse i Sverige och utställningen kommer nu att bli mer tillgänglig för allmänheten och nå ut till en bredare publik. Anledningen till den långa relationen mellan Canon och World Press Photo är Canons passion för bilder, och vi vill gratulera samtliga deltagare för deras fantastiska bidrag, säger Fredrik Henriksson, eventansvarig på Canon Svenska AB.

Kategorierna för tävlingen World Press Photo är:

- Portraits
- Spot News
- General News
- People in the News
- Sports
- Contemporary Issues
- Daily Life
- Arts and Entertainment
- Nature

Utställningen visas mellan den 22 september och den 12 oktober.

Gallerians öppetider i höst är:
Måndag-Fredag: 10:00 – 20:00
Lördag: 10:00 - 18:00
Söndag: 11:00 - 18:00

För mer bilder, information om utställningen, utställningsdatum och tider, besök gärna www.worldpressphoto.org

World Press Photo stöds av det nederländska postkodlotteriet och sponsras globalt av Canon och TNT.

Se bifogad "rules of use" för regler kring användning av bilderna.

För mer information, kontakta:
Fredrik Henriksson, Event och PR-ansvarig B2B
E-post: fredrik.henriksson@canon.se