Canon och Röda Korset visar unik fotoutställning om familjeåterförening

Canon och Röda Korset öppnar idag en unik fotoutställning om familjeåterförening – Hitta Hem. Utställningen skildrar familjer som av olika skäl splittrats på flykt från sitt land. Bilderna kommer från världens alla hörn, och även Sverige. Utställningen invigs idag av bland annat Özz Nûjen.

–        Vi hade ett arkiv av unika bilder och berättelser som vi ville dela med oss av, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Röda Korset. Målet är förstås att sätta ljus på en viktig fråga som är ständigt aktuell, även i Sverige

Hitta Hem skildrar totalt 60 familjers öden med bilder och tillhörande berättelser. Canon stödjer sedan många år Röda Korsets arbete i Sverige där detta är det färskaste exemplet.

-         Att använda bilden som uppmärksammar frågan om återförening av splittrade familjer är en utmärkt idé. Det finns inget mer traumatiskt än att skiljas från sin familj, och heller ingen större lycka än när familjen återförenas igen. Utställningen som Canon har tillsammans med Röda Korset kommer inte att lämna någon oberörd, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef Canon.

Röda Korset har under många årtionden arbetat med familjeåterförening i hela världen. Bara i Sverige hjälper organisationen 2000 familjer årligen, med efterforskningar kring och återförening av saknade familjemedlemmar. Özz Nûjen är en av många som har fått hjälp med att återförena sin familj med hjälp av Röda Korset:

–      För mig personligen kändes det viktigt att delta mot tanke på min bakgrund och historia som flykting vars familj splittrades, säger Özz Nûjen. Det känns angeläget att människor i Sverige blir medvetna om många flyktingars svåra situation, så jag är glad att Röda Korset och Canon uppmärksammar detta genom utställningen.

Utställningen öppnar för allmänheten idag och pågår till och med den 6 juni på Galleri So Stockholm i Kungsträdgården. Galleriets öppettider är mellan 11-18 och inträdet är gratis. Under två av utställningens dagar kommer en fotograf att finnas på plats för att erbjuda familjefotografering för utställningens besökare. Alla insamlade pengar går oavkortat till Röda Korsets verksamhet.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig

E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se