Canon firar 80-årsjubileum för Kwanon, företagets första kamera

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att moderbolaget Canon Inc. högtidlighåller 80-årsdagen för Canons första kamera –Kwanon. Kwanon var Japans första 35 mm avståndsmätarkamera med ridåslutare och prototypen togs fram 1934. Det blev kulmen på ingenjörsdrömmarna – att hinna ikapp Europa, som var ledande inom kamerabranschen på den tiden.

Kwanon prototype_Image_Final.jpg Kwanon symbol_Logo_Final.png
Prototypen för Kwanon-kameran och symbolen som var ingraverad  på kamerahusets ovansida

Ingenjörerna bakom kameran bestämde sig för att namnge den efter Kwannon, den buddistiska barmhärtighetsgudinnan, med hopp om att hon skulle dela med sig av sin godhet när de strävade efter att fullfölja sina drömmar att tillverka världens finaste kamera. Kameraobjektivet fick också sitt namn från buddismen – Kasyapa, en lärjunge till Buddha. Och i den övre delen av kamerahuset ingraverades en avbildning av den tusenarmade Kwannon.

År 1936, två år efter Kwanons födelse och efter mycket trial and error, lanserades Hansa Canon*, företagets  första kommersiella 35 mm kamera med ridåslutare och Canon klev nu alltså in på banan som kameratillverkare.

År 1959 introducerade Canon sin första systemkamera, Canonflex, som år 1961 följdes av Canonet, en oerhört populär kamera med objektivslutare som tog marknaden med storm och sålde slut på en hel veckas lagervärde på bara två timmar. Efter dessa framgångar fortsatte företaget leda branschen med många populära kameramodeller, till exempel F-1, en 35 mm toppsystemkamera som lanserades 1971, och AE-1 som kom 1976 och var världens första systemkamera utrustad med inbyggd mikrodator.

År 1987, efter fortlöpande tekniska innovationer, presenterade Canon EOS, världens första systemkamera med autofokus (AF) och helt elektronisk objektivfattning. 1995 markerade EOS sitt intåg i den digitala eran och sortimentet fortsätter att utvecklas än idag. 2012 lanserades Cinema EOS System, en serie professionella kameror och objektiv för digital filmproduktion, förverkligade genom olika tekniska innovationer inom optik som utvecklats allt sedan Canon grundades. Cinema EOS System har sedan introduktionen bidragit till att bredda den visuella uttrycksvärlden.

Masaya Maeda, VD och Chief Executive för Image Communication Products Operations vid Canon Inc., kommenterar: ”Under de 80 år som förflutit sedan prototypen för kameran Kwanon föddes har Canon fortlöpande infört nyheter för att fullfölja vår ständiga ambition att skapa världens finaste kameror. Genom att utnyttja de tekniker och den kunskap som vi har skaffat oss under Canons hela historia, kommer vi att fortsätta bidra till utvecklingen av foto- och filmkulturen, med tekniker och produkter framtagna för att uppfylla våra kunders förväntningar.”

* Tack vare samarbete med Nippon Kogaku K.K. (idag Nikon Corporation). ”Hansa” var varumärket från Omiya Photo Supply, en grossist för kameror och fotoprodukter. Enligt ett villkor i kontraktet graverades det in på kamerans ovansida.

Kwanon Camera Anniversary - History in Photos factsheet [PDF, 576 KB]
Company and History bilder