Canon Europa sätter fotbollen i rampljuset och sponsrar Africa Cup of Nations

Canon Europa, världsledande inom lösningar för bild- och informationsteknik, har tecknat ett nytt kontrakt som officiell sponsor av fotbollsturneringen MTN Africa Cup of Nations i Egypten år 2006 - den absolut viktigaste inomafrikanska tävlingen på världssportkalendern.

Canon meddelade nyligen sponsorskap för 2005 World Figure Skating Championships i Ryssland, en kommande marknad för företaget. Med stödet till Africa Cup of Nations visar Canon sitt åtagande i en annan framträdande marknad - Mellanöstern och Afrika - och förstärker sin affärsstrategi med närvaro i dessa regioner i samband med sportevenemang i världsklass.

MTN Africa Cup of Nations går av stapeln mellan den 20 januari och den 10 februari 2006 i Egypten och har rykte om sig att vara den mest underhållande och uppfriskande sporthändelsen i världen - ett härligt sätt för Canon att återigen kunna visa sitt långvariga stöd till fotbollen. Canon är redan officiell sponsor för UEFA Champions League™ och har också sponsrat UEFA EURO 2004™ (som officiell sponsor), World Cup (1978-1998), UEFA Champions League (1995-2000) och UEFA European Football Championship (1980-1996).

Sponsringen för Africa Cup of Nations sträcker sig över hela den tre veckor långa turneringen och uppskattningsvis kommer antalet tittare över hela världen att överstiga 3,9 miljarder*. Canons varumärke kommer att synas på skyltar runt om på sex egyptiska arenor och flera reklamkampanjer, utställningar och välkomsttillställningar kommer att anordnas.

Canon ska också sponsra bröstlapparna till alla de officiella fotografer som täcker turneringens 32 matcher och det kommer att finnas servicedepåer för kameror och objektiv som assistans till fotograferna under mästerskapet.

–Africa Cup of Nations blir Canons första sponsorskap av den här storleken i Afrika och Mellanöstern, säger Mr. Akio Ito, vice ordf. för Canon Europa och chef för Emerging Markets Business Unit. Fotboll är ett gemensamt språk, en sport som går tvärs över kulturella gränser, och Canons deltagande i en sådan spännande händelse understryker vårt åtagande i regionen och ger miljarder fans tillgång till den entusiasm och passion som fotbollen medför.

I MTN Africa Cup of Nations i Egypten 2006 finns förutom Canon följande officiella sponsorer: MTN, Toyota, LG Electronics, Tamoil, Pepsi och Western Union.

*Africa Cup of Nations år 2004 lockade 3,9 miljarder tittare över hela världen

Madelene Axelson

Ulrika Freidlitz

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.