Canon förvärvar franska HiFi-företaget Cabasse

Förvärvet gör det möjligt för Canon att inkludera högkvalitativa ljudtekniker i sina nuvarande och kommande produktområden.

Genom att förvärva franska företaget Cabasse har Canon nu adderat ljudexpertis till sin produktportfölj. Genom förvärvet kommer Canon förses med djup kunskap inom ljudteknik. Detta kommer att leda till märkbar utveckling av nuvarande och framtida produktområden genom hög ljudkvalitet.

Cabasse grundades 1950, är baserat i Frankrike och har 31 anställda som utvecklar högkvalitativa högtalarsystem med innovativ ljudteknik och design för de mest kräsna HiFi-konsumenterna.

- Vi välkomnar Cabasse som ny medlem av vår globala grupp av Canonföretag, säger Hajime Tsuruoka, president och CEO för Canon Europa. Cabasse är en innovativ marknadsledare inom ett nischat segment, med stark fokus på forskning och utveckling. Det här förvärvet kommer att ge oss fantastiska produktutvecklings- och marknadsmöjligheter i och med att Cabasse nu kommer att få i uppdrag att utveckla ljudlösningar som ska ge ökat värde åt vår affärsverksamhet.

Cabasses produkter kommer både att integreras i Canons produkter och fortsätta att marknadsföras och säljas under sitt eget varumärke. Kazuhiro Otsubo, nuvarande VD för Canon Bretagne som tillverkar Canonprodukter för den europeiska marknaden, kommer att ta över som Chief Executive Officer för Cabasse med omedelbar verkan.

Robert Westin, VD
E-post: robert.westin@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.