Canon förvärvar Milestone och tar ett stort steg framåt på marknaden för nätverkskamera-övervakning

Canon, marknadsledare inom digital bild, har via Canon Europa N.V. undertecknat ett avtal för att förvärva Milestone Systems A/S i Danmark – en världsledande programleverantör för videohantering med öppen plattform. Resultatet blir en imponerande aktör på den snabbt växande marknaden för övervakningskameror i nätverk. Här kombineras Canons styrka inom innovativ bildteknik med Milestones expertkunskaper inom videohanteringsprogram.

Milestone logo portrait black with tagline_Highres.jpg

Canon har en tydlig ambition att driva framtida tillväxt via diversifiering, och övervakning via nätverksvideo har identifierats som ett strategiskt och nytt affärsområde.  Med Milestone i Canon Group kommer Canons programvarukapacitet att förbättras markant i den här sektorn.

Rokus van Iperen, koncernchef för Canon Europa, Mellanöstern och Afrika, förklarar: ”Canon siktar på en ledarposition inom nätverkskameraövervakning och nu gör vi en viktig och strategisk investering för  att förverkliga vårt mål att expandera på den här marknaden.  Tillsammans med Milestone kan vi påskynda tillväxten genom att leverera nya avancerade produkter och lösningar för nya sektorer, via nya kanaler och för att skapa större kundnytta.  Det blir väldigt spännande att arbeta med ett så skickligt och innovativt företag och vi hälsar Milestone varmt välkomna till Canon Group.”

Lars Thinggaard, koncernchef på Milestone Systems: ”Det känns fantastiskt spännande med alla möjligheter som ges när Milestone blir en del av en global affärsgrupp. Canon tar hänsyn till hur vi har byggt upp vår verksamhet med våra partners, och de stöder vår strategi för att erbjuda lösningar med öppna plattformar – och därigenom behovet av att kvarstå som ett fristående företag inom Canon Group. Det här steget är det rätta för att både vår verksamhet och stödet till leverantörer och partners ska lyftas till en ny nivå.”

Milestone är världsledande inom programvaror för videohantering, har omfattande konsult- och utbildningsverksamhet och lägger stor vikt på innovation. Allt detta skapar en stark samverkan med Canons fokus på kunderna och arbetet inom forskning och utveckling.  Som en del av Canon Group kommer Milestone att kunna intensifiera sin verksamhet och utvecklingen av nya produkter. Milestone kommer dessutom att kunna använda Canons affärs- och konsumentkanaler för att utöka närvaron på den globala marknaden.

Den framgångsrika affärsmodellen med öppen plattform är oumbärlig för framtida resultat och Milestone kommer fortsättningsvis också att erbjuda lösningar med öppen plattform och arbeta som ett fristående företag inom Canon Group.  Canon stöder fullt ut Milestones strategi med öppna plattformar och har stor respekt för deras starka affärspartnerskap.

När förvärvet är slutfört kommer Milestones ledning att finnas kvar på plats och de har ett starkt engagemang för att övergången ska bli framgångsrik.

Om Milestone Systems
Milestone Systems grundades 1998 och är global branschledare för IP videohanteringsprogram med öppen plattform, enligt IHS Inc. (tidigare IMS Research). Milestones teknik levererar kraftfull övervakning som är lätthanterlig, pålitlig och beprövad på tusentals kundinstallationer runt om i världen. Med stöd för det bredaste urvalet av nätverksutrustningar och integrering med andra system kan Milestone erbjuda lösningar som är bäst i klassen för videoövervakning – riskhantering, skydd för människor och tillgångar, optimerade processer och minskade kostnader. Milestones programvaror säljs via auktoriserade och certifierade partners. Mer information finns på: www.milestonesys.com

Pressarkiv