Canon Europe förvärvar Lifecake och utökar sina digitala tjänster för konsumenterna

LONDON, 23 APRIL 2015 – Canon, marknadsledare inom digital bild, har förvärvat det Londonbaserade digitala start-up-företaget Lifecake, ett viktigt steg i utvecklingen av Canons digitala tjänster för konsumenterna. Canon kommer nu närmare sin ambition att vara en del av alla bilder som tas, oavsett vilken utrustning som används, och får i och med förvärvet nu också närvaro i Londons ”Tech City”.

Alberto Spinelli and Nicholas Babain
Alberto Spinelli (vä), chef för Digital Services på Canon Europe och Nicholas Babaian (hö),
vd och en av grundarna av Lifecake

Lifecake är företaget bakom en fotodelningsapp för familjer. Här kan föräldrar lagra, organisera, dela och visa viktiga ögonblick i barnens liv. Med Lifecake skapar föräldrar foto- och videotidslinjer som släkt och vänner kan visa på smarta telefoner, surfplattor, datorer och i tryckta fotoböcker.

Alberto Spinelli, chef för Digital Services på Canon Europe:

– Idag tar alla fler foton på fler enheter än någonsin tidigare, men ofta känns allt överväldigande eller till och med förvirrande. Alla vill vi snabbt kunna hitta ett foto från ett särskilt ögonblick – bara genom att dra med fingret – och visa det på vilken skärm som helst, eller skriva ut det. På Canon bygger vi skräddarsydda digitala tjänster för att se till att alla ska kunna göra precis detta.

Lifecake är ett mycket spännande tillskott till Canon Group, med en digital tjänst som gör det enkelt för familjer att få kontroll över den allt större mängden fotografier. Det här förvärvet passar perfekt in i vår vision att ge alla som fotograferar de verktyg som behövs för att hålla berättelser och upplevelser levande – och engagera oss i dem närhelst och varhelst det behövs.

Nicholas Babaian, vd och en av grundarna, kommenterar: ”Med Canons räckvidd och teknik kan vi sätta på startraketer på vår tjänst. Samtidigt kommer vårt team att få Canons digitala tjänster inom ekosystem att växa. Men vi är mest nöjda med att våra befintliga och potentiella kunder kan känna att deras ovärderliga minnen är säkra hos ett av de mest pålitliga varumärkena inom fotografi – ett företag som har hjälpt familjer att fånga och återuppleva ögonblick i nästan 80 år och som kommer att fortsätta med det i generationer framöver.”

Lifecake finns för närvarande på engelska över hela världen. Idag lanseras fler språkversioner: franska, tyska, spanska och italienska.