Svenskt hållbarhetsarbete en förebild i Europa – Linda Elmén ny chef i Norden

I Sverige ställs de absolut högsta kraven på hållbarhet av kunderna. Och fokus har nu flyttats från miljö till social hållbarhet. – Kraven har ökat explosionsartat senaste två åren, och Sverige har blivit en europeisk förebild på sociala krav, säger Linda Elmén, ny nordisk hållbarhetschef på Canon.

Linda ElménLinda Elmén har under många år ansvarat för kvalitet och hållbarhet på Canon. Hon har följt de nordiska kundernas ökade krav på nära håll och tar med sig den erfarenheten i sin nya chefsroll.

– Det är naturligtvis bra att våra kunder exempelvis vill att det ska råda goda arbetsförhållanden i fabriker runt om i världen. Men samtidigt är det en enorm utmaning att möta krav på full kontroll av leverantörer i alla led då en enda it-produkt kan ha tusentals leverantörer, säger hon.

De ökade hållbarhetskraven syns även i upphandlingar. De handlar både om energiförbrukning och miljöanpassade material i produkterna.

– Det är ett helt annat fokus i Sverige och Norden än i resten av Europa. Våra syd–europeiska kollegor blir förvånade då den första frågan som ställs vid lansering av en ny produkt är hur hållbar den är. De får sällan sådana frågor kunder, säger Linda Elmén.

I sin roll som hållbarhetschef är det hennes uppgift att visa företag och myndigheter att de kan spara både miljö och kostnader på ett enkelt sätt. Till exempel handlar det om att samordna och ersätta äldre mindre bordskrivare som står utspridda på kontor och arbetsplatser med färre energieffektiva nätverksskrivare.

– Det handlar också om att förändra människors beteende. Till exempel med hjälp av en mjukvara som innebär utskrifterna läggs på servern och skrivs ut först när du har identifierat dig vid skrivaren. Det höjer säkerheten och innebär också att onödiga och felaktiga utskrifter minskar betydligt. Förutom miljövinsten slipper man den där högen med utskrivna dokument i skrivaren som ingen vill kännas vid, säger Linda Elmén.

För henne handlar det också om att göra kunder medvetna om Canons arbete inom cirkulär ekonomi. Hur man kan erbjuda lösningar till dem som är extra miljö- och kostnadsmedvetna.

– Vi tar tillbaka uttjänta maskiner som kunderna inte längre använder, renoverar dem och säljer dem till lägre pris men med full garanti. Det innebär naturligtvis en stor besparing av naturresurser jämfört med att köpa en ny maskin, säger Linda Elmén, nordisk hållbarhetschef på Canon.