Canons nya kampanj ger kunden skarpare blick

Canon startar nu en paneuropeisk marknadskampanj som kommer att synas i 16 länder. Målet är att stärka Canons position som ledande leverantör av helhetslösningar för kontor och grafiska branschen. Kampanjens budskap, som först fanns i den framgångsrika svenska kampanjen ”Ser du vad vi ser” för cirka ett år sedan, uppmuntrar företag att uppmärksamma områden som dokumentflöden och bildhantering och därmed upptäcka möjligheter till effektivisering och kostnadsbesparingar.

Den paneuropeiska kampanjen, som Canon har investerat flera miljoner euro i, har tagits fram av TEQUILA/Hakuhodo och har sedan bearbetats av svenska byrån Starcom 113, för att passa den svenska marknaden. Canon investerar fem miljoner kronor i den svenska kampanjen och medieplaneringen görs av mediaedge:cia. Kampanjen kommer att pågå fram till mitten av december. Copyn i kampanjen är: ”Ser du de dolda möjligheterna på ditt företag”, och har pay-offen: ”Skarpare blick, tydligare resultat”. Kampanjen inkluderar annonsering i fackpress, affärspress, dagspress, på Internet samt DR-utskick. Canons målgrupp är beslutsfattare och inköpare av lösningar för bild- och dokumenthantering på svenska företag.

I annonskampanjen visas olika kontorsmiljöer där något, exempelvis en dörr, skymmer delar av chefens synfält. Bilden ska illustrera att chefer, oavsett hur framgångsrikt deras företag är, kan undgå att uppmärksamma viktiga delar av verksamheten, som dokumenthantering, och därför går miste om möjligheter att ytterligare effektivisera verksamheten.

- Med kampanjen vill vi hjälpa kunden att se delar av sin verksamhet med nya ögon, säger Monica Forsberg, Marknadschef på Canon för kontoslösningar. Vi ser till exempel dokumenthantering som ett område där det finns både tid och pengar att spara genom att implementera smartare lösningar och effektivare processer, och det kan vi hjälpa kunden med.

Den nya kampanjen kan ses som del två av den framgångsrika svenska kampanjen som genomfördes förra året. Kampanjen omfattade annonsering men även direkt säljgenererande aktiviteter som tre nationella ringdagar, vilka resulterade i 4600 kundbesök. Canon satsade också på intern marknadsföring och träning för att stärka säljaren som budskapsbärare.

Delar av den nya annonskampanjen kommer att gå i lokalpress för att stärka kopplingen till återförsäljarna Canon Centers och Canon Representatives. I höstens annonskampanj kommer även verkliga kundexempel att användas för att på ett väldigt konkret sätt beskriva hur smarta lösningar kan hjälpa till att spara pengar och förenkla arbetsprocesser.

Monica Forsberg
Marknadschef kontorslösningar