Två DIWA-utmärkelser till Canon

Canon har fått två utmärkelser av DIWA (Digital Imaging Websites Association) för framstående digitala kameror. Canon EOS 20D fick DIWA:s platinapris för den ”Bästa digitala systemkameran 2004” och Digital IXUS 40 vann en guldmedalj i kategorin ”Digitala minikameror för amatörer”.

Under året har DIWA:s medlemmar testat och rapporterat om digitala bildprodukter och tilldelat produkterna med de bästa resultaten medaljer i valörerna guld, silver och brons. En gång om året utnämns en av guldvinnarna i var och en av de tre kategorierna till bäst bland de bästa – och hedras med ett DIWA platinapris.

– Vi är naturligtvis mycket glada att få dessa prestigefyllda utmärkelser av DIWA, säger Gunnar Wahlbeck, produktchef för Foto och Video hos Canon Svenska AB. De visar att vårt arbete med kontinuerlig utveckling av digital kamerateknik ger resultat och uppskattas av experter, samtidigt som priserna också ger uppmärksamhet åt våra kameror bland konsumenterna.

EOS 20D: Platinapris för bästa digitala systemkameran
Med lanseringen i augusti 2004 blev EOS 20D en omedelbar sensation på marknaden med sin CMOS-sensor med 8,2 megapixels, bildserier upp till 5 bilder per sekund och Canons avståndslänkade blixtautomatik ETTL II. EOS 20D är den första digitala systemkameran med det mesta av flexibiliteten och prestanda i de digitala yrkeskamerorna med mångdubbelt högre priser. DIWA motiverade priset med ”EOS 20D tog ett mycket stort steg i den tekniska utvecklingen och höjde bildkvalitet och prestanda till nya nivåer… yrkefotografer och ambitiösa fotoentusiaster välkomnar också kameran för det utmärkta prestanda/pris-förhållandet”.

DIWA berömde också kamerans snabba funktioner som grundas på Canons avancerade bildprocessor DIGIC II processor med kommentaren: ”EOS 20D överglänser många av konkurrenterna i bildfrekvens, snabb bildbehandling, lagringshastighet och kamerans reaktionsförmåga”.

Digital IXUS 40: Guldmedalj för digital minikamera för amatörer
Den extra eleganta Digital IXUS 40, som lanserades i september 2004, har bland annat ny objektivteknik i ett extremt kompakt och skarptecknande 3x zoomobjektiv. För den suveräna bildkvaliteten och snabba funktionerna använder Digital IXUS 40 Canons specialtillverkade bildprocessor DIGIC II – tekniken i generation 2 som driver Canons digitala yrkeskameror i serien EOS-1. DIWA gav Digital IXUS 40 en guldmedalj som belöning för kamerans totala egenskaper med motiveringen ”tack vare upplösningen med 4 megapixels, 3x optisk zoom med två UA-linser (linser av glas med ultrahögt brytningsindex och asfäriska ytor), hastigheten i DIGIC II och den extra stora 2 tum stora LCD-monitorn”. DIWA sade också att kameran gav ”övertygande bevis för förbluffande egenskaper och resultat trots det lilla formatet.”

En revolution i digital fotografering
Marknadsstatistik som offentliggjorts av IDC ( IDC Western European Quarterly Digital Camera Tracker, Paul Withington, February 2005) bekräftar att Canon är marknadsledare för digitala kameror i Västeuropa för tredje året i följd. Canon ökade ledningen 2004 till 16,8 % marknadsandel av hela den digitala kameramarknaden med en total volym av mer än 25 miljoner enheter (Digitala kameror med 1 megapixel eller mer). Med försäljningen av 4,2 miljoner digitala systemkameror och digitala kompaktkameror har Canon ökat försäljningen 66 % jämfört med 2003.

När det gäller hastighet och upplösning har Canon nu högsta prestanda i alla segment av digitala systemkameror. Samtliga modeller har lanserats sedan januari 2004.

• EOS-1Ds Mark II - 16,7 megapixels med full sensorstorlek, 4 b/s
• EOS-1D Mark II - 8,2 megapixels, 1,3x brännviddsfaktor, 8,5 b/s
• EOS 20D - 8,2 megapixels, 1,6x brännviddsfaktor, 5,0 b/s
• EOS 350D - 8,0 megapixels, 1,6x brännviddsfaktor, 3,0 b/s

DIWA Awards
Digital Imaging Websites Association (DIWA) är en snabbt växande grupp av oberoende webb-baserade specialpublikationer för digital fotografi. DIWA Awards är utmärkelser som grundas på flera tester inom DIWA och test av flera exemplar av samma produkt. En mycket detaljerad och omfattande standardiserad bedömning används för varje produktkategori.

Gunnar Wahlbeck
Produktchef Foto & video
E-post: gunnar.wahlbeck@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.