Fallstudie: Avspark för Canons senaste tekniska innovation på Uefa Euro 2004™

Canons MEAP-produkt gjorde det möjligt för mer än 6 000 journalister från hela världen att få tillgång till och distribuera realtidsinformation under hela turneringen.

EM i fotboll är världens tredje största sportevenemang och den prestigefyllda tävlingen äger rum vart fjärde år för att kora det bästa laget i Europa.

I juni stod Portugal värd för Euro 2004 och 1.1 miljoner fotbollsfans köpte biljetter för att kunna heja på sitt lag på plats. De övriga 3 miljoner fansen som inte hade möjlighet att resa till Portugal förlitade sig på att de 6 000 journalister som rest dit skulle rapportera höjdpunkter och resultat, via TV, radio, tidningar och Internet.

Utmaningen
UEFAs IT-ansvarige, Philippe Grivel, fick i uppgift att säkerställa att alla journalister hade tillgång till en infrastruktur som gjorde att de snabbt fick resultat från samtliga arenor, kunde skriva artiklar, scanna och kopiera, samt snabbt och enkelt skicka sitt arbete vart som helst i världen. Som officiell partner och sponsor tillfrågades Canon om att ta fram en nätverksanpassad lösning för utskrifter och kopiering, som skulle underlätta journalisternas dagliga arbete.

- Många av de copyprinters som Canon levererade skulle vara igång non-stop 24 timmar om dygnet, under 36 dagar. De behövde alla vara kopplade till ett nätverk och olika maskiner med olika funktioner skulle placeras i hela mediacentret. Det var en utmaning att säkerställa att journalisterna kunde använda maskinerna effektivt och att det inte skulle uppstå några problem, kommenterar Philippe Grivel.

Canons skräddarsydda lösning
Innan turneringens start gjordes en undersökning av Canon Business Solutions för att samla information om vad journalisterna behövde i mediacentret, och därefter planerades ett lösningspaket tillsammans med UEFAs IT-ansvarig. Journalisterna behövde bland annat direkt uppdatering om resultat, även om de befann sig vid copyprintern, och artiklar och dokument behövde kunna scannas och e-postas omedelbart.

Canons konsulter placerade därför fyra av de senaste produkterna med MEAP (Multifunctional Embedded Application Platform) i de största mediacentren i Lissabon och Porto (på Benfica’s Estádio da Luz och Porto FC’s Estádio do Dragão). MEAP är Canons egenutvecklade unika JAVA-baserade plattform som utvecklats för att möta framtidens affärsbehov. Plattformen kan skräddarsys för att passa kundspecifika behov och för UEFA EURO 2004™ valdes två MEAP-applikationer ut, som skulle förenkla arbetet för journalisterna på plats.

För det första skapades en ”Quick Print”-applikation. Denna möjliggjorde att den senaste informationen om turneringen kunde laddas ned och skrivas ut i realtid direkt från UEFAs webbsajt via valfri Canon MEAP copyprinter. Reportrarna kunde därmed göra sista-minuten-ändringar i dokument innan de skickades till redaktörer världen över. För det andra tog en av Canons partner fram eCopy. Applikationen integrerades i lösningen och gjorde det möjligt att scanna handskrivna lappar eller viktiga dokument och säkert e-posta, med hjälp av en knapptryckning och utan att behöva koppla upp sig på en dator.
En teknisk helhetslösning

Canon levererade en omfattande lösning för UEFA EURO 2004™ som inkluderade 76 copyprinters (kopiering, utskrift och scanning från en enhet), 150 skrivbordsprinters, mjukvara och nätverkskonsulting. Enheterna placerades i elva mediacenter över hela Portugal och på UEFAs egna administrativa avdelningar. Copyprintrarna installerades i UEFAs IT-nätverk och länkades till datorerna som användes av ackrediterad press. För att säkerställa att produkterna var fullt fungerande kopplades de även till Canons webbservice, e-maintenance, vilket innebar att både Canons servicecenter och UEFAs personal kunde larmas om support skulle behövas. För UEFAs personal fanns ett enkelt användargränssnitt där status över alla maskiner uppdaterades varje timme. Utöver denna support fanns tjugo ingenjörer tillgängliga för att ta hand om service och underhåll.

Resultatet
Med hjälp av Canons produkter skrevs mer än 1 200 000 utskrifter ut under turneringen och uppskattningsvis 25 % av den närvarande pressen använde sig av Canons dokumentlösningar.

Adam Gillbe, Solutions Professional på Canon Europa, kommenterar:
- Canon har varit en hängiven fotbollssupporter och sponsor i över 25 år och vi förstår de behov som både press och anställda har under en stor turnering som denna. Deadlines är extremt kritiska, och under UEFA EURO 2004™ var det viktigt för oss att kunna erbjuda produkter och lösningar som tillät användare att distribuera dokument så snabbt som möjligt. Under detta fotbolls-EM hjälpte MEAP till med att säkerställa att journalisterna kunde få tillgång till den senast uppdaterade informationen innan dokumenten slutligen skickades.

IT-ansvarig, Philippe Grivel tillägger:
- Canon levererade en effektiv och säker lösning för alla journalister med väldigt användbara MEAP-baserade applikationer. Det kändes bra att arbeta tillsammans med en innovativ och pålitlig partner som Canon.

Gunnar Wahlbeck
Produktchef Foto & video