Canon kopplar greppet kring modefotografi och samarbetar med Maria Nilsdotter under Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm

Canon fortsätter att satsa stort på modefotografi och går för andra året i rad in som huvudsponsor för Mercedes-Benz Fashion Week. Som ett led i detta sker också ett nära samarbete mellan Canon och den internationellt hyllade smyckesdesignern Maria Nilsdotter.

Foto Jonas Borg.jpg
Foto: Jonas Borg

Canon, marknadsledande inom digital bild, har sedan nio år tillbaka samarbetat med de internationella modeveckorna i London, Paris och Milano. I Sverige är Canon för andra året i rad huvudsponsor till Mercedes-Benz Fashion Week. När MBFW äger rum den 27 - 29 januari finns Canon på plats för att bistå journalister, bloggare och fotografer med allt från fotosupport, utlån av produkter och sensorrengöring.

Under modeveckan i januari sponsrar Canon även den framstående smyckesdesignern Maria Nilsdotter och hennes visning ”No. 10” av höst/vinterkollektionen 2014. Visningen består av 10 fotografier, alla tagna med Canon EOS 5D Mark III av fotograf Viktor Flumé och utskrivna på Canon-skrivare. På plats presenteras även hennes smyckeskollektion. Maria Nilsdotters söker sin inspiration i sagovärldens mystik. Tillsammans med Canon har Maria Nilsdotter även designat en exklusiv putsduk för modeveckan, där hennes karaktäristiskt mystiska sagovärld träder fram.

– Vår medverkan på Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm är en del i Canons långsiktiga satsning på mode. Fotografi har alltid haft en stark koppling till modebranschen vilket gör modeveckan i Stockholm till en naturlig mötesplats för fotointresserade. Veckan ger oss möjligheten att möta en publik som delar vår passion för både mode och fotografi, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon. Genom den här säsongens samarbete med Maria Nilsdotter visualiserar vi vad våra produkter kan åstadkomma, fortsätter Helen. Det känns extra roligt att samarbeta med Maria och hennes jubileumsvisning, där våra produkter spelar en viktig roll och kan bidra till att hennes kollektion får mycket uppmärksamhet.

- Att illustrera en putsduk med spindlar och små kryp som klättrar i en spindelväv bland ädelstenar skapade en kontrast som kändes intressant, berättar Maria Nilsdotter. Det är ofta i just kontraster och det oväntade som jag hittar inspiration, sällan utan en viss mystik och mörker. Tanken med putsduken var känslan att se det genom en kamera lins, som ett förstoringsglas, och där mötas av min värld.

Partnerskapet med Mercedes-Benz Fashion Week innebär bland annat att Canon fyller pressrummet i Spegelsalen på Berns med de senaste nyheterna inom digital bild samt förser modeveckans två officiella fotografer med kameror och utrustning. Canon lånar även ut produkter och tillbehör till fotografer på plats, tillhandahåller laddningsstation för kamerabatterier samt erbjuder kostnadsfri sensorrengöring av EOS kameror. Canon fotograferar även besökarna mot en fondvägg samt skriver ut fotografierna på plats.

Vidare kommer Canonpersonal att hjälpa till vid alla typer av fotorelaterade frågor - både i pressrummet och runt catwalken.

<br /><br />Pressmeddelanden
Pressarkiv