Canon officiell sponsor för fotbolls-EM 2008

Canon Europa blir officiell sponsor för 2008 års upplaga av fotbolls-EM. UEFA European Football Championship - UEFA EURO 2008 - som äger rum i Österrike och Schweiz i juni nästa år. Samarbetet är en fortsättning på Canons 30 år långa relation till fotboll, som har inkluderat flera säsonger som officiell sponsor till UEFA Champions League, UEFA European Football Championship, UEFA EURO 2004 och fotbolls-VM under tjugo år (1978-1998).

Canon Europas nuvarande engagemang i fotboll inkluderar sponsorskap av UEFAs cupfinalmatcher (avtal fram till och med finalen 2008/09), UEFA Super Cup-matchen (fram till och med augusti 2008-matchen). Canon Europa är också officiell sponsor för MTN Africa Cup of Nations 2008 och ryska Premier Football League.

- Canon har en lång historia av fotbollssamarbeten, och då särskilt UEFA European Football Championships, säger David Taylor, generalsekreterare för UEFA. Vi är väldigt glada över att få arbeta tillsammans med Canon kring UEFA EURO 2008 i Österrike och Schweiz.

- Fotboll är en visuell och kraftfull sport och vi ser fram emot att utöka vårt långa samarbete inom fotboll genom att stärka vårt partnerskap med UEFA, säger Hajime Tsuruoka, President och CEO för Canon Europa. UEFA EURO 2008-turneringen ger oss en ny fantastisk möjlighet att nå över nationella och kulturella gränser för att marknadsföra Canons produkter via världens mest populära sport. Canons stöd för den här spännande turneringen understryker vårt engagemang för fotboll och dess miljontals fans över hela världen.

En av huvuddelarna i avtalet med UEFA är att Canon får framträdande tv-exponering genom att deras logotyp syns i bild i samband med att matcherna sänds. För att stödja organisationen kommer Canon att erbjuda den senaste tekniken inom företagslösningar i ett antal mediacenter på plats. För professionella fotografer som besöker turneringen kommer Canon att erbjuda underhåll och utlåning av kameror och kameralinser vid mediacenters på arenorna.

Canon kommer också att delta i de officiella "Fan Zones" som kommer att sättas upp i centrum av de åtta städer som står som värdar för matcherna, samt "UEFA Euro Experience"-roadshow som kommer att turnera runt i Österrike och Schweiz under turneringen.

Mer information:

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se