Hemvändare blir VD för Canon i Sverige

Ska leda kunderna i övergången till digital teknik

Efter 23 år på Canon och tre år som VD för Canon Mellanöstern och Nordafrika vänder Bertil Widmark hem för att axla ansvaret för Canon Svenska.

Canon, ledare inom digital bild- och dokumenthantering, meddelar idag att det svenska bolaget får en ny VD. Bertil Widmark, närmast VD för Canon Mellanöstern och Nordafrika och tidigare Marknadsdirektör för Canon Svenska, blir den som tar upp stafettpinnen efter avgående VD Jouko Tuominen.

• Mitt huvuduppdrag är givetvis att öka försäljningen i den nu uppåtgående konjunkturen, säger Bertil Widmark. Jag ser också att Canon har en stor uppgift och möjlighet i att hjälpa både konsumenter och företag att anamma den avancerade digitala teknik som finns tillgänglig idag – men som vi ännu inte använder fullt ut. Vi befinner oss mitt i övergången till ett allt mer digitalt samhälle och adaptionen kommer bara att gå snabbare i takt med att den digitala generationen växer upp.

Bertil Widmark har en 23 år lång karriär inom Canon bakom sig. Nu senast kommer han från posten som VD för Canon Mellanöstern och Nordafrika, där Bertil under tre år ansvarade för nästan 40 länder i totalt fem tidzoner.

• Att arbeta på marknader som präglas av allt från väpnad konflikt till kraftig tillväxt går inte att sammanfatta på något enkelt sätt, säger Bertil Widmark. Men genom att dagligen samarbeta med så många olika kulturer har jag blivit mycket bättre på att snabbt sätta mig in i olika synvinklar och nya situationer – och på att förhandla förstås.

Avgående VD Jouko Tuominen avgår per den första mars och kommer istället att ta över ansvaret som VD för Canon Ryssland.

Downloads:

Pressmeddelande Bertil Widmark VD [PDF, 125 KB]

Hittar du inte vad du söker? Sök i nyhetsarkivet.

Pressarkiv
Event i Europa