Canon ledande kameramärke under OS

Canon vann en inofficiell gren under OS i Aten. Bland de hundratals professionella fotografer som bevakade tävlingarna var Canon det dominerande kameramärket. Enligt uppgifter från den stora OS-sponsorn Kodak använde cirka 70 % av fotograferna Canon EOS kameror och EF objektiv.

Den överlägset populäraste kameran under spelen var den nyligen lanserade digitala systemkameran EOS-1D Mark II. Den har en avancerad CMOS-sensor med den höga upplösningen 8,2 megapixels och kan registrera bildserier med 8,5 bilder per sekund i serier upp till 40 bilder. Tillsammans med kamerans skärpeföljande och förutsägande autofokus ger det idealiska egenskaper för att följa snabbrörliga motiv i snabba bildserier. Många internationella bildbyråer har redan valt EOS-1D Mark II för sina fotografer med kamerans upplösning, hastighet, bildkvalitet och pålitlighet som främsta skäl för valet.

– OS är årets största sporthändelse och att ta bilder med så hög kvalitet som möjligt är det absolut viktigaste i den hårda konkurrensen inom sportjournalistiken, säger Gunnar Wahlbeck, produktchef för foto och video hos Canon Svenska AB. Det är naturligtvis fotografen och inte kameran som tar bilderna, men i dessa extrema situationer har kamerans egenskaper stor betydelse för resultatet. Det gäller både funktioner för autofokus och reaktionshastighet och den viktiga optiska kvaliteten. Därför är vi så glada över erkännandet när dessa proffsfotografer i världsklass väljer att arbeta med Canon.

Proffsens första val
Canons avancerade digitala systemkameror och objektiv är favoriter för sportfotografer och fotojournalister över hela världen med de ledande byråerna Reuters, Getty Images och AFP som exempel.

– Våra redaktionsfotografer är bland de bästa i världen antingen de bevakar stora sportevenemang, internationella nyheter eller underhållning. Därför har de både olika och extrema behov av den bästa utrustningen, säger Adrian Murrell, vice president för operations, news and sport EMEA & Asia Pac för Getty Images.

Canon Professional Services
Canon fanns också på plats vid tävlingarna med reparations- och låneservice. Canon Professional Services fanns inom Kodak Imaging Centre och erbjöd också PC- och Macdatorer för fotografernas redigerings- och sändningsarbete.

Kameran som vinner
EOS-1D Mark II har vunnit två av de mest prestigefyllda priserna för kameror i år. European Imaging & Sound Association (EISA) utnämnde den till ”Årets yrkeskamera i Europa” och Technical Image Press Association (TIPA) gav den utmärkelsen ”Bästa digitala yrkeskameran” 2004.

Gunnar Wahlbeck
Produktchef Foto & video