Canon fortsätter satsningen på mode

– deltar med interaktiva fotoutställningen ”Eyes of Fashion” på den alternativa modemässan +46 Trade.

2006 var året då Canon gav sig in i modebranschen, där man hittat en gemensam nämnare i den stora passionen för bild och design. Som avstamp för en fortsatt satsning på mode inleds 2007 med deltagande på modemässan +46 Trade, under Stockholm Fashion Week.

På modemässan +46 Trade som pågår den 13-15 februari på Enskilda Galleriet i Stockholm kommer Canon att delta med en unik interaktiv fotoutställning kallad ”Eyes of Fashion”. Fotografen Magnus Klackenstam skildrar ur sitt perspektiv modemässan med bilder på allt från uppbyggnad, invigning, modevisning, designerna och deras klädkollektioner till bakom scenen-bilder och mingelbilder på personer som besöker mässan. Den interaktiva utställningen ”Eyes of Fashion” uppdateras kontinuerligt med nytt material och produceras helt med Canons produkter.

– 2007 års fortsatta modesatsning går i led med att Canons produkter – alltifrån kameror till storformatsskrivare – används på alla nivåer inom modeindustrin, säger James Leipnik, Chief of Communication and Corporate Relations för Canon Europa. Dessutom ligger fundamentala begrepp inom modevärlden som bild, design och innovation även Canon varmt om hjärtat.

Magnus Klackenstam arbetade som fotoassistent i över sju år innan han för tre år sedan tog steget vidare till att arbeta som professionell fotograf. Han har arbetat med några av Sveriges bästa modefotografer, bland andra Peter Gehrke och Robert Nettarp. Magnus arbetar idag i hög utsträckning med ODD Projects, Oddsters och diverse reklamuppdrag.
Alla bilder fotograferas med Canon EOS 5 D och skrivs ut på Canon PIXMA 4300 fotoskrivare.

Under 2006 lanserade Canon följande projekt med anknytning till mode:
· Canon är huvudsponsor av modeveckorna i Paris, London och Milano 2006-2008
· Canon LoveFashion Collection: En unik modekollektion skapad av den brittiska designern Robert Cary Williams enbart med Canonprodukter
· The Other Side Of Fashion: ett fotoprojekt med kända modeikoner som Efva Attling, Christian Lacroix, Johan Lindeberg, Dita Von Teese, Roberto Cavalli, Bea Szenfeld, Papa Dee, Giles Deacon, Jimmy Choo och Donatella Versace, där intäkterna gick till Röda Korset.
· Focus on Fashion: ett unikt och branschöverskridande kampanjsamarbete mellan Canon och MQ där den gemensamma nämnaren är passionen för mode och design.


 
 
För ytterligare information, kontakta:
Helen Iwefors
Pressansvarig
Canon Svenska AB
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

+ 46 Trade
+46 Trade är en alternativ modemässa som bland annat har som syfte att lyfta fram nytt, ungt, skandinaviskt mode. Mässan äger rum på Enskilda Galleriet, Kronobergsgatan 37 där 30 exklusivt utvalda utställare presenterar sin design. Bland annat deltar Bea Szenfeld, Dagmar, Diana Orving, Els-Marie Lidberg, Lick my Label, Pudel, So Last Season, Stylin, KLING, Staerk, Julian Red, Melissa, Monki, Perry Come on, Provider mfl. Öppettider för allmänheten onsdag & torsdag: 10-18. Registrering görs på www.plus46fashion.se
 
Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.

spacer
					image