Canon har lyckats utveckla världens största högkänsliga CMOS-bildsensor

2010.09.01 Canon tillkännager idag att de har utvecklat världens största* CMOS bildsensor, med en storlek på 202 x 205 mm. Den storleken innebär att mer ljus kan samlas in och sensorn kan fånga bilder med 1/100 av den ljusmängd som en professionell digital systemkamera kräver.

Den nyutvecklade 202 x 205 mm CMOS-sensorn är bland de största chips som kan produceras av en 12 tums (300 mm) kiselplatta, och är cirka 40 ggr större än Canons största kommersiella CMOS-sensor.**

Förr ledde en utvidgning av sensorstorleken till att det krävdes längre tid mellan mottagning och överföring av datasignaler, alltså en utmaning för att kunna uppnå höghastighetsavläsning.  Det problemet löste Canon med en innovativ kretsdesign, som möjliggör en kraftig videokompatibel CMOS-sensor. Genom att dessutom säkerställa att produktionsprocessen skedde i en strikt och alldeles ren miljö, minimeras damm och vanliga brister i bilderna.

Den nya CMOS-sensorn kan samla in mer ljus och det innebär att den är helt suverän i svaga ljusförhållanden. Med den här sensorn krävs 1/100 av det ljus som en 35 mm CMOS fullformatssensor behöver, något som underlättar videotagningar med 60 bilder per sekund och med bara 0,3 lux*** ljuskälla.

En tänkbar tillämpning för den nya högkänsliga CMOS-sensorn är till exempel videoinspelning av stjärnhimlen på kvällen eller av nattdjurens beteende.

Med sin fortlöpande utveckling av framträdande CMOS bildsensorer kommer Canon att bryta ny mark när det gäller att uttrycka sig genom bilder – både via stillbilder och video.

* Den 27 augusti 2010. Baserat på en granskning av Canon.
** Den cirka 21,1 MP 35 mm CMOS fullformatssensor som finns i Canons digitala systemkameror EOS-1Ds Mark III och EOS 5D Mark II
*** Ungefär hälften av ljusstyrkan under en månljus kväll

Roel Lammers, Produktchef foto och video
E-post: roel.lammers@canon.se