Behållningen till Röda Korset när diamantbelagd IXUS auktioneras ut i samband med 10-årsjubileum

I dagarna sparkade Canon igång Digital IXUS 10-årsjubileum med en stjärnspäckad fest på Atlantis Gallery, i London. En diamantbelagd IXUS värd över €40 000 avtäcktes, samt tre nya tillskott till världens mest framgångsrika kameraserie.

De två nyckelfigurerna bakom IXUS framgångssaga – kameradesigners Yasushi Shiotani och Seiichi Omino – blandade sig med internationella modeikoner, kändisar och över 600 medierepresentanter, för att fira tioårsjubileet av den första IXUS-kameran. Shiotanis designkoncept ”låda och cirkel”, som användes till den första IXUS APS 1996, gav upphov till hundratals imitationer och är fortfarande en signatur för IXUS. Omino omformade konceptet för digitalåldern med sin effektfulla design av Digital IXUS.

Diamant-IXUS
Totalt tio stycken diamantbelagda IXUS-kameror – en för varje år – auktioneras nu ut via eBay och behållningen går till Röda Korset. Super Diamond IXUS är värd €40 000 och täckt med 380 diamanter från Eddie Elza, Antwerpen, som äger en av världens största samlingar av färgade diamanter. Man har också tagit fram nio ”hans och hennes” diamant-IXUS, med ett beräknat värde på €3 500 vardera.

The Other Side of Fashion
För att fira IXUS tioårsjubileum och sponsringen av modeveckorna i London, Paris och Milano har Canon nu också tillkännagivit lanseringen av ”The Other Side of Fashion” – en bildkollektion där 100 stilikoner, bland andra Robert Cavalli, Donatella Versace, Paul Smith, Efva Attling, Izabella Scorupco och Christian Lacroix, tar oss med bakom modevärldens kulisser. Behållningen från försäljningen av magasinet med exklusiva bilder från projektet går till Röda Korsets ungdomsprojekt i Europa. Bland gästtalarna sågs ordföranden för British Fashion Council Stuart Rose och chefen för Design Museum, Deyan Sudijc.
Under kvällen lät Canon sina tre senaste tillskott till IXUS-serien beträda catwalken: Digital IXUS 900 Ti med titanskal, digital IXUS 850 IS och Digital IXUS i7 zoom.

– Det svåraste för ett varumärke med ikonstämpel är att stå fast vid sina ursprungliga värderingar och samtidigt förbli fräscht och innovativt, säger Gunnar Wahlbeck, produktchef för foto och video på Canon Svenska AB. Att IXUS har behållit sin förstaplats under de senaste 10 åren vittnar om både originalkonceptets styrka och Canons känsla för nyskapande.

spacer
					image

Nyheter