Canon lanserar ”The Other Side of Fashion” en exklusiv bildkollektion från 100 internationella modeikoner

100 av modevärldens mest välkända personer tar oss med bakom modekulisserna med sina exklusiva bilder. Intäkterna från projektet går till Röda Korsets ungdomsprojekt i Europa.

Canon Europa, marknadsledare inom bildteknik och IT-lösningar, har tagit hjälp av 100 av världens mest välkända modeikoner för att ge en mer initierad bild av den internationella modescenen. Bilderna sätts samman till en fotoutställning kallad "The Other Side of Fashion", som lanseras i september vid ett glittrigt stjärnspäckat event i London. Utställningen presenteras också via en egen, elegant tidskrift: Other Side of Fashion Magazine och via allmänna visningar i hela Europa. Alla intäkter från försäljning av tidskriften och från välgörenhetsauktioner av bilderna går till Röda Korsets ungdomsprojekt i Europa.

För att fira Canons sponsring av modeveckorna i London, Paris och Milano, och 10-årsjubileet av ikonen Canon IXUS, tilldelades 100 stilikoner varsin Canon IXUS 65 digitalkamera – även den en stilikon. Bland de 100 stilikonerna kan nämnas Donatella Versace, Christian Lacroix, Roberto Cavalli, Helena Christensen, Manolo Blahnik, Domenico Dolce och Stefano Gabbana, Julien Macdonald, Giles Deacon, Nicole Farhi, Jodie Kidd, Johan Lindeberg, Izabella Scorupco, Efva Attling och Dita von Teese. Samtliga ombads ta en eller flera bilder som återspeglar deras personliga relation till modevärlden. Var och en av dessa exklusiva bilder ger oss ett unikt perspektiv på den glamorösa värld som de lever i, sett genom deras egna ögon.

Bilderna visas för allmänheten vid utställningar på varuhuset Selfridges i London (16 – 30 september), Galleries Lafayette i Paris (21 september – 14 oktober) och Palazzo Reale, Piazza Duomo i Milano (21–26 september 2006). Bilderna kommer också att presenteras i en exklusiv tidskrift med titeln The Other Side of Fashion, som säljs över hela Europa från och med den 15 september.

The Other Side of Fashion, är nästa kapitel i Canons projekt The Other Side of … , den här gången för att samla in pengar till Röda Korsets verksamhet i Europa. De tidigare projekten fokuserade på fotbollshjältar (The Other Side of Football, år 2005) och kulturikoner (On The Other Side of the Lens, år 2003). Canon stöder officiellt Röda Korset i Europa och därför går alla intäkter från utställningar, auktioner och tidskriftsförsäljning till deras ungdomsprojekt i Europa.

James Leipnik, kommunikationschef och ansvarig för företagskontakter på Canon, förklarar:

- På Canon är vi medvetna om den kreativa bildens kraft, på samma sätt som i modevärlden. Våra kameror, våra utskrifts- och färgmatchningstekniker ger fotografer och designers möjlighet att utforska sin fantasi och att fånga det verkligt sublima i modet och det konstnärliga uttrycket. Projektet The Other Side of Fashion, är en perfekt hyllning till denna relation och kompletterar också Canons sponsring av årets modeveckor i London, Paris och Milano. Dessutom är den här kampanjen ett mycket bra sätt att samla in mer pengar till det värdefulla arbete som Röda Korset utför i Europa.

Sir Nick Young, generalsekreterare i brittiska Röda Korset, förklarar att:

- Canon och Röda Korset har ett antal naturliga samverkanspunkter – det inspirerande arbete som Röda Korset gör i Europa passar naturligt ihop med Canons filosofi ”kyosei”, att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Efter de nästan överväldigande framgångarna med våra tidigare projekt med The Other Side Of… är vi självklart glada över att åter få arbeta med Canon i den här spektakulära, tredje delen av projektet som vi förväntar oss kommer att samla in hundratusentals euro till ungdomsprojekten runt om i Europa.

I Sverige kommer fotoutställningen att premiärvisas den 16 oktober.

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se