Canon och Röda Korset visar modeikoners egen fotokonst

Fotoutställningen The Other Side of Fashion kommer nu till Sverige. 100 av vår tids största modeikoner, däribland Donatella Versace, Christian Lacroix, Efva Attling, Daniel "Papa Dee" Wahlgren och Johan Lindeberg, medverkar i ett stort fotografiskt modeprojekt till förmån för Röda Korset. Med sina personliga fotografier tar de med oss bakom kulisserna och låter oss upptäcka modevärlden sett ur deras ögon.

Se de unika bilderna i utställningen på Nordic Light Hotel

Utställningen The Other Side of Fashion visas gratis för allmänheten i White Room på Nordic Light Hotel i Stockholm den 17-29 oktober. Fotografierna i utställningen har även tryckts upp i en exklusiv tidskrift, Other Side of Fashion Magazine, som säljs i anslutning till utställningen samt på utvalda Pressbyråer i hela Sverige och online på www.interpress.se. Tidskriften kostar 109 kronor och pengarna går direkt till Röda Korsets ungdomsprojekt i hela Europa.

Canon och Röda Korset räknar också med att samla in pengar genom att auktionera ut signerade kopior av de exklusiva bilderna. Vid den stora invigningen av The Other Side of Fashion den 16 oktober, medverkade Peder Lamm, känd bland annat som programledare i tv-programmet Otroligt Antikt, som auktionsförrättare då inbjudna gäster fick möjlighet att bjuda på ett antal signerade fotografier från bland andra Bea Szenfeld, Efva Attling, Paul Smith, Dita Von Teese, Daniel "Papa Dee" Wahlgren, Christian Lacroix och Izabella Scorupco. Totalt inbringades hela 31.000 kronor under auktionen på invigningskvällen, pengar som oavkortat går till Röda Korsets ungdomsverksamhet. Dita von Teese signerade porträtt var mest omtyckt och inbringade över 11 000 kronor.

Inom kort kommer allmänheten att också kunna bjuda på utvalda signerade foton på auktionssajten Tradera.

För att ytterligare samla in pengar till Röda Korset har en särskild Other Side of Fashion-bakelse tagits fram. Bakelsen säljs på Nordic Light Hotel, i samarbete med företaget Interkondis AB (www.interkondis.se). Klädda med motiv fotograferade av Daniel ”Papa Dee” Wahlgren, Karen Millen och Moods of Norway under utställningsperioden.

- Canon och modebranschen har många gemensamma nämnare, bland annat är vi båda medvetna om den kreativa bildens kraft. The Other Side of Fashion, är en perfekt hyllning till denna relation, med en fin möjlighet att samla in mer pengar till det värdefulla arbete som Röda Korset utför i Sverige, säger Robert Westin, VD för Canon Svenska AB.

Så här har projektet genomförts
För att fira att digitalkameran Canon IXUS fyller 10 år, och i samband med att Canon sponsrar modeveckorna i London, Paris och Milano, tilldelades 100 stycken modeikoner varsin Canon IXUS 65. Samtliga ombads ta en eller flera bilder som speglar deras personliga relation till modevärlden. Var och en av dessa exklusiva bilder ger oss ett unikt perspektiv på den glamorösa värld som de lever i, sett genom deras egna ögon.

Bland de medverkande i projektet kan nämnas Donatella Versace, Christian Lacroix, Roberto Cavalli, Helena Christensen, Manolo Blahnik, Domenico Dolce och Stefano Gabbana, Moods of Norway, Julien Macdonald, Giles Deacon, Nicole Farhi, Jodie Kidd och Dita von Teese.

Medverkande svenskar är Efva Attling, Johan Lindeberg, Izabella Scorupco, Bea Szenfeld, Gunilla Pontén, Daniel "Papa Dee" Wahlgren, Greger Hagelin och Lee Cotter.

Tredje The Other Side of-samarbetet för Canon och Röda Korset
The Other Side of Fashion är Canons och Röda Korsets tredje The Other Side of-projekt, som den här gången genomförs för att samla in pengar till Röda Korsets ungdomsverksamhet i Europa. De tidigare projekten har fokuserat på fotbollshjältar (The Other Side of Football, år 2005) och kulturikoner (On The Other Side of the Lens, år 2003). Canon stöder officiellt Röda Korset i Europa och alla intäkter från utställningar, auktioner och tidskriftsförsäljning går till deras ungdomsprojekt i Europa.

- Efter framgångarna med våra tidigare The Other Side Of´s -projekt, är vi glada över att åter få arbeta med Canon i den här spektakulära, tredje delen av samarbetet. I Sverige kommer stödet från Canon att användas till utbildning av ungdomar i åldern 16-19 år i humanitär rätt, mänskliga rättigheter och situationen för människor på flykt, säger Johan Af Donner, kommunikationsdirektör på Röda Korset.

Öppettider: Utställningen kan beskådas dygnet runt på Nordic Light Hotel.
För bilder från invigningskvällen eller ur fotoutställningen vänligen kontakta Helen Iwefors.

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se