Canon visar nya möjligheter för bildbehandling på EXPO Paris 2015

Innovationer inom bildbehandling och framtida konceptuella tekniker visas i Paris

Canon, marknadsledare inom digital bild, öppnar EXPO 2015 i Paris idag. EXPO är ett globalt evenemang som hålls vart femte år och Canon visar här sina strategiska prioriteringar och spännande tekniker, som tänjer på gränserna för vad som är möjligt inom bildbehandling idag, imorgon och i framtiden.

expo-banner_new

PÅ EXPO Paris 2015 demonstrerar Canon hur bildhanteringsvärlden nu utvidgas i rasande fart, i tidsepoken ”Internet of Things” (IoT). I framtiden kommer nästan allt att vara sammankopplat via smarta enheter. Enheterna är i sin tur beroende av inbyggda kameror eller sensorer och alla data som de genererar. Canon förutspår därför att ”Internet of Things” till stor del kommer att vara beroende av ”Imaging of Things”.

Ett nätverk av Canon-företag byggs nu upp för att leverera nya möjligheter inom bildbehandling och blir ett ekosystem som ska utnyttja innovation och kreativa talanger runt om i världen.

Fujio Mitarai, Chairman och CEO för Canon Inc., kommenterar före sitt inledningsanförande på Canon EXPO Paris 2015: ”Jag är väldigt glad över att få välkomna våra högt värderade partners och kunder till Paris idag och att få lägga fram min vision för ett framtida Canon, där både regional självständighet och internationellt samarbete tillämpas.”

I det nya företagsnätverket kommer varje regionalt huvudkontor att sköta lokal forskning och utveckling samt marknadsföring, liksom service och support anpassad till deras marknad. I Europa kommer fokus att ligga kring utskrift och övervakning via nätverksvideo (NVS) och Canon har redan tagit ombord starka aktörer inom dessa affärsområden, till exempel Océ, Axis och Milestone Systems. Det betyder att Canon nu – förutom att ha världsrykte för sina kameror – är världens största företag inom utskrift och system för nätverksövervakning.

Rokus van Iperen, President och CEO för Canon Europa, Mellanöstern och Afrika, tillägger: ”Det är spännande med de enorma möjligheter som det här förändrade landskapet ger och vi tror att i framtiden kommer varje bild ha en koppling till Canon. Oavsett om det gäller att ta bilden, göra inspelningar, lagra, redigera eller skriva ut den, så vill vi vara en del av allt det här och bygger nu upp verksamheter för att förverkliga detta.”

Canon fortsätter naturligtvis utnyttja den starka positionen inom sin kärnverksamhet, och framtida tillväxt i EMEA innefattar:

• NVS – Kombinationen Canon, Axis och Milestone för samman kompletterande tekniker och lösningar som svarar på samhällets växande behov av övervakning. Banbrytande nya lösningar som visas på EXPO, till exempel Canons högkänsliga nätverkskamera med supertelezoom, demonstrerar vad som är möjligt på säkerhetsmarknaden och därutöver.
  • 3D-utskrift – Canons första steg på den här unga men lovande marknaden är kompanjonskapet med 3D Systems i Europa. Canon kommer därför att kunna erbjuda lösningar för smart anpassning mellan data, bildinsamling och utmatning till kunder inom tillverkning, arkitektur, utbildning och konstruktion.
  • Grafisk verksamhet – Canon fortsätter investera i digitala trycktekniker för att kunna skriva ut ännu mer komplexa tillämpningar on-demand på ett kostnadseffektivt sätt. Océ Colorwave 910 är till exempel marknadens snabbaste digitala storformatsfärgskrivare, den demonstreras på EXPO och skriver ut färgaffischer i hög hastighet.
  • B2B-lösningar och tjänster – Canons B2B-lösningar är framtagna för vertikala marknaders speciella behov, till exempel finansiella tjänster, försäkrings- och tillverkningsbranschen eller hälso- och sjukvård. På EXPO visar Canon vad som är möjligt inom områdena dokumenthantering, datahantering och hantering av marknadskommunikation via system som PRISMAdirect, där man demonstrerar hur arbetsflöden kan förbättras för att strömlinjeforma produktionen på ett markant sätt.
  • Digitala konsumenttjänster – Canon skapar ett ekosystem av produkter och tjänster för varje del i bildresans gång. Viktiga initiativ inkluderar Canons molnlagringstjänst irista, tillämpningar inom familjesegmentet via Lifecake och den nya smartphone-appen hdbook EZ, som på ett intelligent sätt väljer ut de bästa bilderna från fotografens bild- och filmbibliotek och skapar en personlig fotobok automatiskt.

Tekniska höjdpunkter på Canon EXPO Paris 2015
I Paris visar Canons också många avancerade koncept inom bildbehandlingsteknik, till exempel:

• En 250-megapixels CMOS-sensor, världens högsta pixelantal i den här storleken. Installerad i en kamera kan den nya sensorn urskilja bokstäverna på en flygplanskropp på 18 km avstånd – långt utöver vad vi kan uppfatta med blotta ögat.
  • En nätverkskamera med en ny supertelezoom som uppnår åtta gånger högre ljusstyrka än konventionella objektiv. För första gången kan man nu filma på natten utan att infrarött ljus behövs.
  • Med konceptet Intelligent Imaging for Life delar och skriver man ut foton från ett interaktivt bord i vardagsrummet. Här kan familjen hitta bilder och dela minnen lika lätt som att ställa en favoritleksak på bordet.
  • Framtidens bildbehandlingstekniker med UHD-upplösning, inklusive demonstration av 8k-kameror, displayer och projektorer.

Alla som inte har möjlighet att komma till EXPO kan titta på teknikkoncepten och bildbehandlingslösningarna virtuellt, och läsa om alla höjdpunkterna här: http://www.canon-europe.com/expo

Mer information finns på våra särskilda sociala kanaler för Canon EXPO:

Facebook: https://www.facebook.com/canonexpoparis
Twitter: https://twitter.com/CanonExpoParis