Canons PIXMA-serie - dubbelvinnare av utmärkelsen ITMA Award

Canon, marknadsledare inom foto- och bildteknik, har fått två guldutmärkelser från ITMA, Incentive Travel & Meetings Association, för lanseringen av skrivarna och multifunktionsenheterna PIXMA som gjordes i Cannes i juni 2004 för "Bästa produktlansering” och ”Bästa konsumenthållbarhet och teknik".

ITMA bedömer företagsevenemang utifrån kommersiellt utförande och framgång. Vinnarna måste övertyga domarna inom ett flertal olika områden - inklusive kreativitet, logistik och beskaffenhet. Canons PIXMA-lansering hade hård konkurrens i de två kategorierna, till exempel Land Rover och Renault F1 i kategorin Produktlansering och T. Mobile, Orange och Motorola i kategorin Konsumenthållbarhet och teknik.

Canons nya PIXMA-serie med personliga fotoskrivare och multifunktionsenheter kunde uppvisa futuristisk, minimalistisk design, höghastighetsutskrifter av fotografier med fotolabbkvalitet och nyheten med droppvolymen 2 pikoliter eller mindre för samtliga produkter. TFI Group i Storbritannien fick uppdraget att bistå vid lanseringen av det nya varumärket. Målet var att skapa en uppseendeväckande och medial tilldragelse som skulle ge maximal uppvaktning av pressen och en hög uppmärksamhetsfaktor för varumärket. Bevakningen skulle även täcka perioden efter lanseringen.

Till lanseringen av PIXMA i Cannes i juni 2004 kom över 500 deltagare. Mötesplatsen var Pierre Cardins hem, Palais Bulles, en fantastisk träffpunkt som valts ut med tanke på det senaste inom design - i likhet med PIXMA. Andra mötesplatser för evenemanget var Noga Hilton Hotel och Cannes berömda Promenade. Evenemanget bestod av en presskonferens, ett lanseringsparty och möjligheter till praktiska övningar.

Efter evenemanget ökade medias täckning av Canon-skrivare från 17 till 42 procent, i jämförelse med den totala mediatäckningen av hemskrivare (källa: PIXMA presentation, Romeike International/Observer Norway, 22.10.2004).

När de två guldutmärkelserna delades ut till TFI Group för PIXMA-lanseringen betonade ITMA-domarna att de var särskilt imponerade av evenemangets kreativa produktionsvärden och det sätt på vilket de komplexa logistiska delarna i projektet hade hanterats.

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

För mer information gå in på : http://www.itma-online.org/ eller kontakta:
Magnus Nilsson
Marknadschef CCI