För sjätte året i rad: Canons varumärke för kameror har högst förtroende i Europa

Canon är Europas starkaste varumärke när det gäller kameror. I tidningen Reader´s Digests läsarundersökning om varumärken har tio av 14 europeiska länder röstat fram Canon som ”most trusted camera brand”. Den höga kvaliteten hos Canons produkter är huvudskälet till resultatet.

För sjätte året i rad tar Canon hem den hedrande utmärkelsen ”Trusted Brand” för sina kameror. Det är i tidningen Reader´s Digests undersökning ”European Trusted Brands Survey 2006” som Canon alltså även i år blivit framröstad som ”Most trusted camera brand”. Undersökningen är en av de mest heltäckande undersökningarna i Europa om konsumenters inställning till olika varumärken.

- Reader´s Digest Trusted Brands-undersökning har nu pågått i sex år, och Canon har konsekvent rankats väldigt högt bland respondenterna, säger Gavin Murray, Strategy Director International Advertising för Reader´s Digest i Europa. Det visar att Canon har lyckats med utmaningen att kommunicera sitt varumärke över en sådan kulturellt skiftande region.

Reader´s Digest är ett av världens bäst säljande månadsmagasin, och de har bett sina läsare i 14 europeiska länder att nominera de varumärken de litar mest på i en rad olika kategorier, däribland kameror. Hela 112 000 olika varumärken nominerades och över 317 000 röster kom in totalt.

Som ett av fem varumärken nominerades Canon som ”most trusted” i tio eller fler länder. Canon fick högt betyg av alla länders respondenter när det gäller kvalitet - något som är talande, då det viktigaste kriteriet för förtroende i samtliga 14 länder utgörs av just hög kvalitet.

- Canon har som mål att skapa produkter av högsta möjliga kvalitet, säger Magnus Nilsson, Marketing Manager på Canon Consumer Imaging. Därför är det verkligen roligt att se att vi återigen har fått så bra resultat i Trusted Brands-undersökningen, vilket visar att vår strategi fungerar och att kunder över hela Europa har stort förtroende för Canon som varumärke.

De länder där Canon nominerades som ”most trusted” 2006 var Österrike, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Holland, Portugal, Schweiz och Storbritannien. Då tidningen inte kommer ut i Sverige är Sverige inte representerat i undersökningen. Inom andra kategorier vann varumärken såsom Nokia (mobiltelefoner), Nivea (hudvård) och Visa (kreditkort).

För mer information om undersökningen, se http://www.rdtrustedbrands.com.

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Magnus Nilsson, Marketing Manager
Canon Consumer Imaging
E-post: magnus.nilsson@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.