Canon skapar annonskampanj med hjälp av sina kunder

I syfte att få närmare kontakt med sina kunder utlyste Canon tidigare i år en europeisk fototävling bland ägarna till deras digitala systemkamera EOS 350D. Över 1 300 svar kom in, och 26 vinnarbilder används nu i Canons europeiska annonskampanj både i tidningar, TV och på webben. Två av vinnarna kommer från Sverige, och deras bidrag kommer nu att ingå i vårens svenska kampanj i tryckta medier.

I sin nya reklamkampanj för den digitala systemkameran EOS 350D har Canon involverat sina kunder. Cirka 68 000 personer över hela Europa fick via Canons nyhetsbrev ”You Connect” en inbjudan att delta i en fototävling. Kunder som registrerat sig som EOS 350D-användare på Canons webbsida uppmanades att skicka in sina bästa bilder på temat ”Lek på natten”, ”Lek med naturen”, ”Lek med maten”, ”Lek med fantasin” och ”Lek med främlingar”. Över 1 300 svar skickades in och de 26 vinnarbilderna valde ut av en jury bestående av anställda på Canons europeiska marknadsavdelning och representanter från kommunikationsbyrån Cayenne Amsterdam.

- Det känns fantastiskt roligt att kunna öka samarbetet med konsumenterna genom att rent konkret involvera dem i vår marknadsföring, säger Magnus Nilsson, Marketing Manager på Canon Consumer Imaging. Många av våra kunder är otroligt duktiga amatörfotografer, och vi hoppas att vår annonskampanj kan bli en inspirationskälla för alla som delar Canons passion för bilder.

Två av vinnarna kommer från Sverige, och deras fotografier kommer under våren att synas i utvalda svenska medier. I kategorin ”Lek på natten” vann snickaren Peter Smedberg från Västra Frölunda, som fotat en pittoresk fiskehamn i skymningen. Med sitt foto av en färgstark solnedgång tog IT-teknikern Sune Olsson från Alunda hem segern i kategorin ”Lek med naturen”.

Kampanjen kommer att löpa under april, maj och juni och riktar sig till målgrupper med intresse för resor, friluftsliv och foto. Dessutom kommer reklamkampanjen för EOS 350D att bestå av tv-reklam under temat ”It´s Playtime”, som kommer att sändas under maj, samt en Internetkampanj.

Samtliga vinnarbilder finns på http://www.canon.se/eos350d_gallery och för högupplösta versioner av de svenska annonserna kontakta presskontakt Helen Iwefors.

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Magnus Nilsson, Marketing Manager
Canon Consumer Imaging
E-post: magnus.nilsson@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.