Fotbollsfebern skapar bättre stämning på jobbet

Fotbolls-EM är igång, Sverige vann sin första match och fotbollsfebern kunde knappast vara större. Nyligen släppte Canon siffror som visade att svenskarna tillhör de mest passionerade fotbollsfansen i Europa. En ny undersökning visar att den här passionen även skapar bättre stämning på arbetsplatsen runt om i Europa.

Hela 66 procent av svenska fotbollsfans säger att UEFA EURO 2008™ kommer att skapa bättre stämning på deras arbetsplats. Oroliga chefer kan dock snabbt lugnas – snarare än att vara en distraktion menar 35 procent att de faktiskt jobbar hårdare på dagen för att kunna gå i tid och se en match.

Dagen efter Sveriges premiärmatch var vinsten säkerligen den största snackisen på arbetsplatser runt om i landet. Så var det i alla fall här hos oss på Canon, och det kommer att fortsätta ända fram till finalen den 29 juni. Den här undersökningen visar att sportevenemang som fotbolls-EM, och senare i sommar även OS, bidrar till att skapa en roligare och trevligare stämning på jobbet, säger Madelene Axelson, Corporate Communications Manager på Canon Svenska.

Många använder jobbets skrivare för att printa information om matcher
43 procent av de svenska fansen kommer att ägna 30 minuter eller mer på att söka efter och skriva ut information om UEFA EURO 2008™. Var fjärde utnyttjar då jobbets utrustning för att skriva ut informationen. Det är främst TV-tablåer (62 %) och matchscheman (54 %) som skrivs ut och man gör det för att kunna följa turneringen bättre och känna sig mer involverad.

Canon är officiell sponsor för UEFA EURO 2008™. De har genomfört undersökningen bland 4 500 fotbollsfans i Europa, varav 714 svenskar. Komplett statistik över de europeiska och nationella resultaten finns tillgänglig vid förfrågan.

Svenska fans bland de mest passionerade i Europa
Vid Sveriges premiärmatch kunde man se ett blågult hav på läktarna och förhoppningsvis hjälper fansens stöd landslaget till vidare framgångar i turneringen. Nyligen lanserades nämligen en annan undersökning som Canon genomfört, där det visade sig att svenskarna tillhör de mest passionerade fotbollsfansen i Europa. I följande kategorier placerade sig de svenska fansen långt fram:

- 95 % svarar att fotboll det enda tillfället då de ohämmat kan visa sina känslor, långt högre än det europeiska snittet på 53 %

- 88 % av svenska fans har kramat och pussat främlingar på en fotbollsmatch
- Två tredjedelar menar att fotboll är det viktigaste i deras liv
- Mer än en tredjedel svarar att de väljer sina vänner beroende på vilket lag de hejar på

Fotograf Bengt af Geijerstam/Bildhuset/Scanpix

 
 
Högupplösta bilder hittar du på ww2.canon.se/web/fg.nsf
 
För ytterligare information, kontakta:
Madelene Axelson, Corporate Communications Manager
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 35
E-post: madelene.axelson@canon.se

Helen Iwefors
Pressansvarig
Canon Svenska AB
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

 


 
Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. 

spacer
					image