360 grader framtid på Canon EXPO 2010

Stockholm, 15 oktober 2010. Canon EXPO 2010 i Paris lider mot sitt slut. Mässan, som är Canons egna och bara hålls vart femte år, är ett gigantiskt showroom för nya och kommande produkter och lösningar från Canon. Årets upplaga har bjudit på konceptuella nyheter för både konsumenter, professionella användare och sjukvården.

Höjdpunkter på EXPO 2010 i Paris

Nedan några av höjdpunkterna som visats på EXPO 2010:

  • En helt ny värld av 3D - Interactive Mixed Reality. En interaktiv, blandad verklighet som kombinerar både verkliga och virtuella världar i realtid, vilket skapar en visuell upplevelse i 3D där användarna inte bara kan "se" bilder i en visuell rymd utan också skapa och kontrollera dem.
  • Virtuella verkligheter. En head-mounted display med inbyggd kamera och en dator som processar video som blandar verkliga och virtuella verkligheter, utvecklad för användning av Mixed Reality (MR). Enheten är kompakt, lättviktig och ger användaren en verklig 3D-upplevelse.
  • MaRu PONG! Ett demonstrationssystem framtaget för att ge vem som helst möjligheten att skapa 3D-modeller genom att med handrörelser rita direkt i luften. Ny bildteknik. Canons nya bildteknik New Perspective of Imaging Zone gav besökarna av EXPO en unik inblick i bildens makt. Med helt ny teknik som gör det osynliga synligt, fick besökarna möjligheten att se bilder på ett helt nytt sätt.
  • Multifunktionskamera. En kompakt och lättviktig kamera som har stöd för både video och stillbildsfotografi med extremt hög upplösning på 4K. Kameran har en nyutvecklad CMOS-sensor som möjliggör videoinspelning med hög bildhastighet på över 60 bildrutor per sekund.
  • Medicinsk bildbehandling. En rad nyutvecklade produkter presenterades, från Canons första helintegrerade digitala lågdosröntgensystem till retinalkameror som möjliggör vårdpersonal att visualisera näthinnan i 3D för snabbare och mer korrekt diagnos av patienter.

Bertil Widmark, VD på Canon Svenska berättar:

- Canon EXPO är en samlingsplats för Canon och vårt breda erbjudande. På årets upplaga i Paris har vi fokuserat på att visa vår vision för hur människor kan införliva bildteknik i både privat- och i arbetsliv. Bilder och bildteknisk innovation är kärnan i Canons affärsstrategi och på EXPO 2010 har vi samlat både nuvarande och framtida visioner för branschen.

Ny affärsstrategi
Under sitt öppningstal på Canon Expo 2010 gav Canons styrelseordförande och CEO, Mr Fujio Mitarai, detaljerad information om Canon affärsstrategi för de kommande fem åren. Denna strategi främjar ytterligare två av Canons viktigaste långtgående strategier för globalisering och diversifiering.

Canon och Océ
I mars 2010 blev Canon huvudägare i Océ, en av världens främsta leverantörer av dokumenthanteringssystem samt utskriftsprodukter och utskriftstjänster för professionella användare. På EXPO demonstrerade Canon och Océ för första gången sina produkter och utskriftslösningar tillsammans. Resultatet är den bredaste portföljen av utskriftssystem för produktion och storformat som finns tillgänglig för den professionella utskriftsmarknaden idag. Integrationsplaneringen av de två företagen är i full gång och de första stegen för att kombinera Canons och Océs produktportföljer vidtas nu i Europa, Mellanöstern och Afrika. Océ säljer redan en rad Canon-enheter via sina kanaler och Canon kommer att börja sälja sina första Océ produkter i slutet av året.

Nya konsulttjänster i samarbete med Accenture
För att demonstrera sitt engagemang i att bredda tjänsteutbudet, presenterade Canon Europa en ny konsulttjänst vid EXPO. Denna verksamhet kommer Canon att bygga i samarbete med Accenture, ett globalt managementkonsultföretag. Tillsammans kommer Canon och Accenture att närma sig den växande europeiska informations- och marknaden för media management, vars värde uppgår till ca 9,6 miljarder dollar årligen.

Denna nya sammansättning kommer att bygga vidare på Canons expertkunskaper erfarenhet inom informations- och bildlösningar och Accentures ledande affärssystem för konsulttjänster. Initialt kommer Canon och Accenture att inrikta sig på stora företag i Storbritannien, Schweiz, Finland och Österrike, för att sedan bygga på med ytterligare sex fokusländer under 2011.

Filmer som berättar mera om eventet:

Framtid EXPO 2010
http://www.youtube.com/watch?v=hTTIeyzxTeQ&feature=related

Konsumentprodukter EXPO 2010
http://www.youtube.com/watch?v=CVO0-sVYPf4

Business to Business EXPO 2010
http://www.youtube.com/user/CanonEurope?blend=2&ob=1#p/a/u/2/VyfAIeAyp9A

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Om företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2100 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9% av omsättningen år 2009 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.

Om Canon EXPO 2010
Canon EXPO 2010 är en global mässa som hålls en gång vart femte år. Den Europeiska mässan hålls i den imponerande Grande Halle de la Villette i Paris och täcker nästan 8000 kvadratmeter utställningsyta. Under mässan introduceras nya produkter för hem och kontor och nya affärsområden inom både konsumentprodukter bildhantering, kontorsutrustning, trycksaksproduktion, TV- och radiosändningar, kommunikation, medicinska system och säkerhetslösningar visas upp. Canon Expo 2010 är den ultimata upplevelsen av "We Speak Image" - Canons vision om att erbjuda bildlösningar som uppmuntrar kunder att utforska sin egen passion för bilder och bildens inneboende kraft.

spacer
					image