Produktupplysning gällande kopiatorerna FC-3, FC-3 II, FC-5, FC-5 II och A-1 elektronisk whiteboard copier

Canon Inc. har idag utfärdat produktupplysning gällande kopieringsapparaterna FC-3, FC-3 II, FC-5, FC-5 II, som producerades och såldes mellan 1986 och 1993, samt A-1 elektronisk whiteboard copier som producerades och såldes mellan 1987 och 1990.

Över tid finns ett potentiellt problem med dessa produkter som kommer av nedbrytning av elektroniska produkter efter lång tids användning. Åldrande och andra faktorer kan påverka en av de elektroniska komponenterna på kretskortet inuti dessa produkter.

Även om risken är mycket liten, kan detta leda till rökutveckling eller brand i den delen av kretskortet. Dock är det enligt simulationstester osannolikt att denna sprids utanför maskinen, då den är byggd i flamskyddat material. Inga incidenter av det här slaget har rapporterats i Europa, Mellanöstern eller Afrika.

Även om produkterna i fråga är åtminstone 14 år gamla, informerar Canon Europa nu sina kunder om situationen. Canon kommer att erbjuda kostnadsfria inspektioner och reparationer av dessa produkter då behov uppstår.

Om du har en FC3, FC 3 II  eller FC5, FC5 II får du mer information här:

Canon RCC (Göteborg)
Krokslätts Fabriker 16
431 37 Mölndal

Om du har en A-1 elektronisk whiteboard copier vänligen kontakta:
Canon Svenska AB, Patrik Zolnir på telefon: 08/744 64 70.

Vi lägger största vikt vid vårt engagemang i kundnöjdhet och säkerhet. Därför vill vi på förhand be om ursäkt för eventuella besvär som den här situationen kan medföra.