Svenskarna kommer att ta över 2 miljarder semesterbilder i sommar

– Kvinnor fotar sina vänner medan männen i större utsträckning väljer sevärdheter. Canons senaste attitydundersökning visar att svenska digitalkameraanvändare sammanlagt kommer att ta över två miljarder bilder i sommar. "Grovt räknat tar vi som äger en digitalkamera i genomsnitt cirka 500 bilder på semestern. Då drygt hälften av svenskarna äger en digitalkamera idag blir det en hisnande summa semesterbilder!", säger Ingvar Krüss, Nordenchef på Canon Consumer Imaging om undersökningens resultat.

 Enligt Canons undersökning tar drygt hälften av respondenterna mellan en och 500 bilder på semestern. Resterande hälften tar fler än 500 bilder, varav nästan sju procent uppger att de bränner av mer än 3000 bilder under semestern! Idag äger drygt hälften av Sveriges befolkning en digitalkamera. Räknat på ett genomsnitt av 500 bilder per person gånger 4,5 miljoner digitalkameraägare kommer svenskarna att fota 2,25 miljarder bilder i sommar!

– Intresset för att fotografera ökar ständigt. De digitala kompaktkamerorna har gått ned i pris och de nya digitala systemkamerorna är avancerade men ändå användarvänliga. Det kan få vem som helst känna sig som en expertfotograf och är förmodligen en stor anledning till att intresset ökar. Med nya, förbättrade minneskort och billiga lösningar för att spara många bilder digitalt behöver man knappast begränsa antalet bilder på samma sätt som man gjorde förr när man bara hade plats med 24 eller 36 bilder på en rulle, säger Ingvar Krüss på Canon.

Vad vill svenskarna föreviga i sommar?
Canons undersökning ger en inblick i hur många bilder den genomsnittlige svenske digitalkameraanvändaren tar under sommaren, men även vad svenskarna helst av allt fotograferar. Det roligaste motivet som svenskarna tycker om att fotografera är naturen, nästan hälften svarar det. Andra populära motiv är vänner (34 procent) och sevärdheter eller utflykter (33 procent). Dessutom visar undersökningen att 23 procent fotar sina barn, medan bara 14 procent gör det på sin partner.

Det finns vissa skillnader mellan vad kvinnor och män planerar att fota i sommar. Kvinnorna fotar exempelvis hellre sina vänner eller sina husdjur än sin partner, medan männen däremot drar upp snittet när det gäller sevärdheter och utflykter, sin hobby och sina barn.

Vad händer med alla fotografier?
När det gäller vad vi gör med våra semesterbilder tycks den digitala hanteringen vara populärare än någonsin. 74 procent skickar semesterbilder digitalt till vänner och familj och 72 procent gör digitala fotoalbum. Samtidigt föredrar många fortfarande att kunna bläddra igenom sina semesterbilder. 41 procent skriver ut bilderna på fotoskrivare och lika många anlitar butik eller fotolabb för framkallning av sina bilder. 40 procent svarar att deras papperskopior hamnar i ett album och där är det kvinnorna som drar upp snittet med 43 procent mot 36 procent av männen. 28 procent skickar gärna sina semesterbilder som vykort och 26 procent gör även julkort av sina bilder.

Så här många bilder fotar vi i sommar:
Över 3000 - 7 %
2001-3000 - 7 %
1001-2000 - 13 %
501-1000 - 23 %
201-500 - 30 %
101-200 - 12 %
1-100 - 8 %
Inga alls - 1 %

Det här är favoritmotiven:
Totalt Kvinnor Män

Naturmotiv - 49 % - 47 % - 53 %
Mina vänner - 34 % - 39 % - 26 %
Sevärdheter/utflykter - 33 % - 29 % - 39 %
Mina husdjur - 24 % - 31 % - 13 %
Mina barn - 23 % - 20 % - 28 %
Fester - 22 % - 23 - 21 %
Allt från min utlandssemester - 21 % - 20 % - 23 %
Min hobby - 18 % - 15 % - 23 %
Min partner - 14 % - 12 % - 18 %
Bad/strandrelaterat - 13 % - 15 % - 8 %
Konserter/festivaler - 12 % - 13 % - 10 %
Midsommarfirandet - 9 % - 9 % - 9 %

Det här gör vi med våra sommarbilder:
Sparar på datorn - 98 %
Skickar digitalt till vänner och familj - 74 %
Gör digitala fotoalbum/collage - 71 %
Skriver ut på fotoskrivare - 41 %
Framkallar i butik/fotolabb - 41 %
Sätter in i fotoalbum - 40 %
Dekorerar hemmet - 34 %
Skickar som vykort - 28 %
Skickar som julkort - 26 %

I Canons attitydundersökning 2008 har drygt 1400 respondenter i form av svenska digitalkameraägare* fått svara på frågor som handlar om digitala bilder och hur de används. Hela undersökningen kan skickas vid förfrågan.

* Om Canons attitydundersökning 2008
Undersökningen genomfördes via Easyresearch på uppdrag av Canon, mellan 1 och 20 april 2008. 1434 svenska digitalkameraägare deltog i undersökningen. Respondenterna är prenumeranter på Canons nyhetsbrev You Connect eller klickade sig till undersökningen via bildcommunityn pixbox.se.


För ytterligare information, kontakta:
Helen Iwefors
Pressansvarig
Canon Svenska AB
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se
Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

spacer
					image