Canon ger studenter rivstart i karriären

Efter stor framgång med förra årets pilot av traineeprogrammet You Can väljer Canon i år att göra satsningen permanent. Under det tvååriga programmet får traineerna vara inom Canon Svenskas sälj- och marknadsorganisation samt en period utomlands, vilket ger alla möjligheter till en framgångsrik karriär inom företaget.

Canon Svenska introducerade ett helt nytt traineeprogram under våren 2010 och inför årets rekrytering är förväntningarna höga. Syftet med programmet är att få in ambitiösa och drivna traineer som kan bidra med den kreativitet och innovation som Canon som arbetsgivare värnar om.

Canon satsar mycket på att medarbetarna kontinuerligt ska utvecklas och utmana sig själva under sin anställningstid. Som trainee får man utöver utlandspraktik arbeta inom svenska sälj- och marknadsorganisationen. Detta ger en bred kompetens och mycket goda möjligheter till en framgångsrik karriär inom företaget.

Sofie Gellin, trainee på Canon Svenska sedan september 2010 berättar:
–  Det som varit bäst än så länge är, utan tvekan, möjligheten att arbeta självständigt. På Canon är det högt i tak och visar man framfötterna öppnar sig alla möjligheter. Jag har fått en otrolig start på min karriär och har väldigt roligt på mitt jobb. En stor fördel med Canon är att våra åsikter värderas högt och att det finns stora karriärmöjligheter inom företaget. I höst åker jag förhoppningsvis till Moskva och gör nio månaders utlandspraktik vilket känns otroligt spännande.

Viktiga kriterier för de sökande är en akademisk examen inom exempelvis ekonomi och kunskap i ett tredje språk. Mellan 50 och 60 kandidater kommer att väljas ut till Canon Svenskas rekryteringsdag den 19 maj. Under rekryteringsdagen får kandidaterna träffa representanter ur ledningsgruppen för intervjuer. Vid dessa kommer även Canons nuvarande traineer Sofie Gellin och Fredrik Tunberg att närvara. Därefter väljer Canons rekryterare tillsammans med de nuvarande traineerna ut cirka 12 kandidater som går vidare till en så kallad utvärderingsdag där olika övningar genomförs, både i grupp och individuellt.

Sofie Gellin och Fredrik Tunberg är båda väldigt förväntansfulla över att få vara delaktiga i årets rekryteringsprocess. Fredrik Tunberg berättar:

–  Det känns väldigt bra att Canon vill ha med oss i rekryteringsprocessen.  Vi kan nog bäst relatera till studenterna eftersom vi var i deras ställe förra året. En viktig anledning till att jag själv ansökte till traineeprogrammet var Canons starka varumärke. Canon utvecklar innovativa produkter och lösningar och ligger dessutom långt fram i sitt miljöarbete. Jag ser nu fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och upplevelser inom företaget till årets kandidater.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Eva Nahlblom, HR Business Partner
E-post: eva.nahlblom@canon.se

Om traineeprogrammet You Can
Sökande till Canons traineeprogram You Can bör ha en högskoleexamen som inte är äldre än ett år, kunskap i ett tredje språk utöver svenska och engelska samt B-körkort. Programmet är internationellt med utlandsvistelse under en period. Sista ansökningsdag är 15 april. För mer information besök: https://se.careers.canon-europe.com/viewjob.html?erjob=68747