Canon presenterar vinnarna av Uppdraget

Canon kan nu presentera de lyckliga vinnarna* av Uppdraget, den europeiska utmaningen för amatörfotografer. Gensvaret blev enormt. Hela 43 404 bilder skickades in – och 192 127 personer röstade via tävlingens webbplats! De fyra slutliga vinnarna blev Ivan Hoo från Storbritannien (Porträtt), David Bernard från Tjeckien (Sport), Alan Laboile från Frankrike (Makro) och Dave Derbis (Landskap) från Tyskland.

Finaltävlingen i Wien blev otroligt spännande. Lika spännande som uppgörelserna i UEFA Euro 2008, som pågick samtidigt. Under fyra dagar tävlade fyra par finalister mot varandra i flera olika utmaningar.

Finalisterna i kategorin "Makro" fick visa sina färdigheter med en kvällsfotografering av Wiens, Votivkirche och finalisterna i kategorin "Sport", fotograferade den extrema fartsporten Street luge utanför staden. I kategorin "Porträtt" gav sig finalisterna i kast med en grupp dansare i palatset Schönbrunns slottspark. Samtidigt befann sig finalisterna i kategorin "Landskap" i en varmluftsballong för att ta sina dramatiska bilder. Vinnarfotografierna bedömdes av Sirio Magnabosco, Photography Master, bosatt i Wien.

De fyra slutgiltiga kategorivinnarna får nu planera och göra sitt eget personliga drömuppdrag – som kommer att filmas och sändas runt om i Europa senare under året.

- Vi gratulerar våra vinnare å det varmaste och vi vill också passa på att hylla alla dessa oräkneliga andra begåvade fotografer som sände in sina bilder, säger Gregory Kukolj, Marketing & Communications Director, Canon Europe. Canon har revolutionerat marknaden när det gäller fotografering med digitala systemkameror för vanliga konsumenter och det känns otroligt spännande att se att det finns så många nya fototalanger i Europa.

Uppdraget pågick i 18 europeiska länder** mellan mars och maj 2008 och 43 404 bilder lämnades in för de fyra kategorierna – Porträtt, Landskap, Sport och Makro. Vinnare per kategori för varje land bedömdes mot alla andra tävlingsländers av en expertpanel. Ordförande bland experterna var den prisbelönta reportage-, porträtt- och resefotografen Vicki Couchman.

Mer information och bilder finns på www.canon-europe.com/theassignment

* Finalisterna i Uppdraget 2008 (från vänster till höger): Rudolf Meller, Dave Derbis, Ivan Hoo, Nikolaj Lund, David Bernard, Alain Laboile, Chris Mole, Ola Jacobsen, plus Photography Master Sirio Magnabosco. Högupplösta bilder av vinnande bidrag kan hämtas på http://www.canon-europe.com/press_centre/press_releases/news/index.asp

** Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Italien, Irland, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.