Canon gratulerar vinnarna i World Press Photo 2005 – svensk fotograf en av pristagarna i den prestigefyllda tävlingen

Canon gratulerar den kanadensiske fotografen Finbarr O’Reilly från Reuters, vars foto av en mor och hennes barn i ett nödläger för svältande i Niger utsetts till vinnare av 2005 års World Press Photo of the Year. Bilden är tagen med en Canon EOS 1D, och valdes som vinnare bland ett rekordstort startfält av 83 044 bilder. Även en svensk belönades med pris, Sydsvenska Dagbladets fotograf Åsa Sjöström vann pris i klassen Arts and Entertainment med en serie bilder på unga flickor på en balettskola i Moldavien.

Tävlingen World Press Photo är erkänd som den mest prestigefyllda globala tävlingen för professionella fotografer. En internationell jury, bestående av tretton bildredaktörer, fotografer och nyhetsbyrårepresentanter, överlade i två veckor innan de delade ut priserna i tio kategorier, med en bild som övergripande vinnare av World Press Photo of the Year 2005. Den vinnande bilden är tagen under den stora torkan i Niger förra året och visar de utmärglade fingrarna hos ett ettårigt barn pressade mot sin mors läppar.

I kategorin Arts and Entertainment hittar vi en svensk som vinnare. Det är Åsa Sjöström från Sydsvenska Dagbladet som vunnit första pris för sin bildserie från en balettskola i Moldavien. Bildserien ingår i ett större arbete om kvinnor i Moldavien. De vinnande bilderna har inte publicerats än, utan ska ingå i en större utställning om landet efter att projektet är avslutat.

I årets upplaga av World Press Photo deltog 4 448 fotografer från 122 länder som sammanlagt skickade in 83 044 bilder. Canon har varit en global sponsor av World Press Photo sedan 1992 och för femte året i rad är den vinnande bilden tagen av en fotograf utrustad med en Canonkamera.

- Canon gratulerar Finbarr O’Reilly, Åsa Sjöström och alla de andra vinnarna av den 49:e upplagan av World Press Photo, säger Robert Westin VD Canon Svenska AB. World Press Photo spelar en stor roll i marknadsföringen av internationella pressfotografers arbete. Som stor anhängare av proffsfotografer är Canon stolta över att associeras med den här organisationen.

För andra året i rad har en majoritet av bidragen, hela 97 procent, skickats in i digital form. Det är en indikation på hur digital fotografering har kommit att dominera bildjournalistiken. Canons digitala SLR-kameror står bakom den största delen av sportfotografier och nyhetsbilder över hela världen, då ledande nyhetsbyråer såsom Reuters, Getty Images och AFP valt Canons professionella produkter till sina fotografer.

O’Reilly kommer att motta en prissumma på 10 000 euro från World Press Photo vid en prisceremoni i Amsterdam den 23 april. Dessutom kommer Canon Europa att donera en proffskamera, EOS 1D Mark II N, till förstapristagaren. En utställning med de prisbelönta World Press Photo-bilderna kommer att visas från den 24 april till den 18 juni i Oude Kerk, Amsterdam, och utställningen kommer därefter att visas i över 85 städer i världen.

Mer information om World Press Photo finns tillgängligt på www.worldpressphoto.nl. Utvalda vinnande bilder finns tillgängliga för publikation från internationella byråer som AP, AFP, EPA och Reuters, samt på World Press Photos pressrum www.worldpressphoto.nl/downloads (registrering krävs).

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.