Canon stödjer SOS Barnbyars arbete i Ukraina

Canon Svenska inleder ett samarbete med SOS Barnbyar och deras verksamhet för utsatta barn och familjer i Ukraina. Samarbetet är en förlängning av Canons roll som en av huvudsponsorerna till UEFA EURO 2012™, Fotbolls-EM.

Barnens situation i Ukraina har blivit allt tuffare de senaste åren, och omkring 100 000 barn och unga antas bo på någon form av institution i landet.

–  Canon är stolt sponsor av fotbolls-EM, men vi är också ett företag som har en lång tradition av att ta ett socialt ansvar. Därför vill vi använda detta unika tillfälle till att också rikta uppmärksamheten på barnens situation i Ukraina, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef för Canon i Sverige. SOS Barnbyar ger fler barn och ungdomar möjlighet till en värdig uppväxt och en framtidstro de annars inte skulle haft!
Canons stöd går bland annat ut på att skänka 35 kronor för varje såld kamera av nya PowerShot A-serien direkt till SOS Barnbyars verksamhet i Ukraina. Kampanjen pågår från 18 maj till 31:a juli hos flertalet av Canons återförsäljare bla. Dustin, MediaMarkt och Elgiganten. Målsättningen är att under två månader tillsammans samla in cirka 250 000 kronor.

– Just nu riktas strålkastarljuset på Ukraina, på EM och fotbollsfesten. I skuggan av ljuset lever hundratusentals glömda barn i fattigdom och social misär, säger Anna Ryott, generalsekreterare SOS Barnbyar. Vi är glada att Canon medverkar till att rikta strålkastarna även åt detta håll genom att stödja vårt arbete för utsatta och föräldralösa barn.

Om SOS Barnbyars verksamhet i Ukraina
SOS Barnbyar har funnits i Ukraina sedan 2003.  Ett land med utbredd fattigdom och social otrygghet. Missbruk av alkohol och droger, hivspridning och dålig folkhälsa bidrar till att många föräldrar inte kan ta hand om sina barn. Enligt uppgift finns idag lever ca 100 000 barn i Ukraina på någon form av institution. SOS Barnbyar arbetar både med att ge föräldralösa och övergivna barn ett nytt hem barnbyn Brovary, men också med socialt stödjande arbete som syftar till att utsatta familjer ska klara av att hålla ihop och att bättre ta hand om sina barn.

Läs mer på www.sosbarnbyar.se