Canon Inc. välkomnar H.M. Konung Carl XVI Gustaf till huvudkontoret i Japan

Canon, marknadsledare inom digital bild, välkomnade kung Carl XVI Gustaf samt Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) till huvudkontoret i Japan den 18 februari 2016.

Swedish Royal visit to CINC_final.jpg

Besöket pågår den 15-20 februari och ingår som en del av IVAs Royal Technology Mission (RTM) – en internationell delegationsresa med fokus på teknik, vetenskap och näringsliv. Delegationen studerar Japans vetenskaps- och affärsklimat, liksom möjligheterna att utveckla nya relationer och samarbeten mellan de båda länderna.

Kung Carl XVI Gustaf och IVA-gruppen välkomnades av Mr. Fujio Mitarai, Canons Chairman och Chief Executive Officer. Därefter följde demonstrationer av Canons tekniker för framtida bildbehandling, sensorer och objektiv samt tekniker inom hälso- och sjukvård. I demonstrationerna ingick bland annat Canons 8k-kamera, 8k-display, nästa generations storformatskrivare, utskriftstekniker som möjliggör taktil print, högkänsliga nätverkskameror och tekniker för medicinsk diagnostik.

• Vi känner oss hedrade över att få välkomna H.M. Konung Carl XVI Gustaf och IVA gruppen till Canon Inc., och att få möjlighet att demonstrera våra innovativa tekniker inom bildbehandling och våra framtida konceptuella tekniker”, kommenterade Mr. Fujio Mitarai. Canons relation till Sverige började 1970, när Canons Svenska bildades i Stockholm för att ta hand om direktförsäljning. Ända sedan dess har den regionen varit en fortsatt nyckelmarknad för oss. Och den har stärkts via det svenska NVS-företaget (Network Visual Solutions) Axis Communications AB, som nu ingår i Canon Group. Vi ser fram emot fortsatt kompanjonskap och samarbete med Sverige, ett samarbete som inriktar sig på att förbättra teknik och innovationer både inom myndigheter, företag och den akademiska världen.”

Det här är 23:e gången som H.M. Konungen deltar i IVAs RTM. Delegationen leds av IVAs preses Leif Johansson och deltar gör också IVAs vd Björn O. Nilsson. I delegationen ingår dessutom 27 viktiga företrädare för Sveriges näringsliv, myndigheter och den akademiska världen.

Temat för RTM 2016 är ‘moderna Japan’ och de viktigaste områdena innefattar:

• Initiativ inom teknik och forskning – prioriterade initiativ för myndigheter och företag för att fortsatt kunna vara ett ledande forskningsland
  • Innovativ uppmuntran – initiativ på statlig och företagsnivå för att möjliggöra att nya idéer når marknaden i form av nya produkter och tjänster
  • Gemensam produktportfölj, strategier för talanger och tillväxt