TIPA ger Canon fyra utmärkelser

Canon har fått fyra utmärkelser av Technical Image Press Association (TIPA) för årets bästa fotoprodukter 2005. Priserna visar Canons ledande ställning i fotobranschen med de vinnande produkterna inom grupperna fotoskrivare, digitala systemkameror för yrkesfotografer, digitala systemkameror för konsumenter och fotoprojektorer.

De belönade produkterna är:
• ”Bästa fotoskrivaren för A4 i Europa 2005” för PIXMA iP8500
• ”Bästa digitala systemkameran för yrkesfotografer i Europa 2005” för EOS-1Ds Mark II
• ”Bästa digitala systemkameran för konsumenter i Europa 2005” för EOS 350D
• ”Bästa fotoprojektorn i Europa 2005” för XEED SX50

- Utmärkelserna är ett glädjande erkännande av Canons kontinuerliga utveckling av dessa produktgrupper, som samtliga är i stark tillväxt, säger Gunnar Wahlbeck, produktchef för Foto och Video hos Canon Svenska AB. Den digitala fototeknikens enorma mångsidighet märks i vårt breda produktprogram. Vi är också glada för att våra digitala systemkameror, som är den mest utvecklade kameratypen, och produkter för visning och spridning av bilderna har belönats.

TIPA
TIPA består av fackredaktörer från den största gruppen av oberoende fototidskrifter i Europa. Organisationen drivs utan vinstintresse och har ingen koppling till någon tillverkare. TIPA representerar 31 tidskrifter och har en läsekrets av cirka 8 miljoner människor i 12 länder i Europa.

Bästa fotoskrivaren för A4 – PIXMA iP8500
PIXMA iP8500 beskrivs av TIPA:s jury som ”ger hittills ouppnådd bildkvalitet och hastighet för fotoproffs.” Motiveringen till utmärkelsen är möjligheten att skriva ut ett fotografi i A4 med hög kvalitet på bara 35 sekunder och det avancerade färgsystemet med åtta bläckfärger. De extra bläckfärgerna röd och grön ”utvidgar skrivarens färgtonomfång väsentligt, särskilt i de gula till röda och gröna områdena”. Hastigheten och kvaliteten beror bland annat på Canons skrivhuvuden med den patenterade utskriftstekniken FINE (Full-photolithography Inkjet Nozzle Engineering). Skrivhuvudena tillverkas med en liknande teknik som för integrerade kretsar. PIXMA iP8500 har ett skrivhuvud med fler än 6 000 mikromunstycken som kan skjuta ut miljoner mikroskopiska bläckdroppar per sekund med volymen 2 pikoliter och extrem precision och likformighet. Stödet för PictBridge, direkt utskrift på skrivbara CD och DVD och duplexenheten för enkel dubbelsidig utskrift ingår också i funktionerna som gav PIXMA i8500 segern.

Bästa digitala systemkameran för yrkesfotografer – EOS-1Ds Mark II
TIPA:s jury var enig i sin uppskattning av Canons mest utvecklade digitala systemkamera, modellen EOS-1Ds Mark II med 16,7 megapixels. Kameran beskrivs som ”årets verkliga sensation” och juryn säger att kameran ”har höjt digital fotografi till en ny nivå”. De observerade att CMOS-sensorn i full storlek 24x36 mm ger ”en förbluffande kvalitet som inte bara gör det möjligt att skriva ut bilder i format upp till 60 x 90 cm utan dessutom har reserver för beskärning utan risk för kvalitetsförlust”. Juryn var också entusiastisk över den stora sensorn som utnyttjar all kvalitet i objektiven och behåller den invanda karaktären av varje brännvidd. ”Särskilt för vidvinkelobjektiv är detta en stor fördel eftersom kameror med mindre sensorer inte kan utnyttja de stora bildvinklarna i vidvinkelobjektiv för 24x36 mm. Sökarbilden blir också tydligare för komposition och fokusering. Kamerans bildbehandling beskrivs som den bästa tillgängliga med utmärkt detaljskärpa även med hög ljuskänslighet.”

Bästa digitala systemkameran för konsumenter – EOS 350D
Den digitala systemkameran EOS 350D med 8,2 megapixels presenterades för lite mer än en månad sedan och slår redan försäljningsrekord. Kameran har samma avancerade DIGIC II bildprocessor som EOS-1Ds Mark II och beskrivs av juryn som ”den mest kompakta och kraftfulla digitala systemkameran på marknaden”. Juryn kommenterade också att kameran ”har den senaste tekniken som används i Canons serie av digitala systemkameror för yrkesfotografer” men är ändå lätthanterlig och intuitiv ”för att låta nybörjare utveckla sin fotografiska skicklighet”. TIPA uppmärksammar också att den stora mängden av Canon EF och EF-S objektiv ger ett ”ojämförligt stort urval av objektiv för krävande användare”.

Bästa fotoprojektorn – XEED SX50
Canons revolutionerande projektor XEED SX50 med upplösningen SXGA+ övertygade TIPA:s jury och utnämndes till ”Bästa fotoprojektorn i Europa 2005”. När allt fler fotografer lämnar den analoga tekniken och diaprojektorerna blir oanvändbara behövs i stället digitala projektorer med hög bildkvalitet. De senaste LCOS-panelerna (Liquid Crystal on Silicon) med kontrastförhållandet 1000:1 och ljusstyrkan 2500 lumen gav XEED SX50 omdömet ”en ny kvalitetsnivå i klassen”. Juryn påpekade också att projektorn ”ger användaren stor kontroll över kontrast, konturskärpa och färgåtergivning. De omfattande inställningsmöjligheterna och den fina detaljåtergivningen gör projektorn idealisk för projektion av grafisk design och fotografier med små detaljer”.

Mellanrum mellan LCD-pixels i konventionella projektorer ger intrycket av att man ser bilden genom ett fint nät. Eftersom LCOS-paneler praktiskt taget saknar mellanrum mellan bildpunkterna ger de en mycket jämnare bild med raka diagonala linjer och fina gradationer. Canon har förenklat den komplicerade uppbyggnaden och sänkt de höga kostnaderna för traditionella LCOS-projektorer med AISYS (Aspectual Illumination System), ett unikt optiskt belysningssystem för LCOS-teknik i kompakt format. Optimeringen av ljuset från projektorlampan för LCOS-panelernas och de polariserande stråldelarnas egenskaper ger en lätt och kompakt projektor med hög ljusstyrka och kontrast.

Gunnar Wahlbeck
Produktchef Foto & video
E-post: gunnar.wahlbeck@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se