Canon auktionerar ut världskända modeikoners signerade verk på Tradera

Sju signerade exemplar av de unika bilderna från fotoutställningen "The Other Side of Fashion" finns nu att köpa via Tradera. Bilderna är fotograferade av Dita von Teese, Christian Lacroix, Bea Szenfeld, Gunilla Pontén, Gareth Pugh, Giles Deacon och Nicole Farhi. Pengarna går till Röda Korsets ungdomsverksamhet i Sverige.

Auktionen ligger uppe på Tradera från och med idag, onsdagen den 1 november klockan 11.00 fram till tisdagen den 7 november. De världskända modeikonerna deltar alla i Canon och Röda Korsets gemensamma projekt "The Other Side of Fashion", som är ett stort europeiskt samarbete mellan Canon och Röda Korset. Projektet har engagerat hundra av världens mest kända modeller, modeskapare och designers.

- Röda Korset gör ett fantastiskt arbete och vi är stolta över att få vara med och stödja det här viktiga projektet tillsammans med alla dessa fantastiska modeikoner som ställt upp för en god sak, säger Madelene Axelson, kommunikationsdirektör på Canon Svenska AB. ­Canons företagsfilosofi Kyosei innebär att vi vill ge något tillbaka till samhället, något som ligger till grund för hela vårt samarbete med Röda Korset.

Pengarna från auktionerna i Sverige används till ett stort skolprojekt där svenska Röda Korset utbildar 15 000 ungdomar i åldern 16-19 år i humanitär rätt, mänskliga rättigheter och situationen för människor på flykt.

-Att öka respekten för folkrätten och de mänskliga rättigheterna är en av Röda Korsets grundläggande uppgifter. Intäkterna från auktionerna kommer att stödja vårt arbete med att informera svenska skolungdomar, för att slå vakt om att de humanitära värderingarna genomsyrar samhället även i framtiden, säger Johan af Donner, kommunikationschef på Röda Korset.

The Other Side of - ett långsiktigt samarbete mellan Canon och Röda Korset
The Other Side of Fashion är ett resultat av ett långsiktigt och målinriktat samarbete mellan Canon och Röda korset. Modeprojektet är Canons och Röda Korsets tredje The Other Side of-projekt. Tidigare har fotbollshjältar och kulturikoner fotat personliga bilder till förmån för Röda Korset (The Other Side of Football, år 2005 och On The Other Side of the Lens, år 2003).

Mer om projektet och bilderna
Genom The Other Side of Fashion har Canon och Röda Korset engagerat 100 av världens mest kända modeller, modeskapare och designers. De tilldelades varsin Canon IXUS 65 och ombads fota motiv som speglar deras personliga relation till modevärlden. Var och en av dessa exklusiva bilder ger ett unikt perspektiv på den värld som de lever i, sett genom deras egna ögon. Syftet med projektet är att genom utställningar, auktioner och tidskriftsförsäljning samla in pengar till Röda Korsets ungdomsverksamhet i Europa.

Bilderna har tidigare visats för allmänheten vid utställningar på varuhuset Selfridges i London (16 – 30 september), Galleries Lafayette i Paris (21 september – 14 oktober), Palazzo Reale, Piazza Duomo i Milano (21–26 september 2006) och Nordic Hotel i Stockholm (17-29 oktober).

Auktionen finns på http://www.tradera.com/promo/rodakorset.

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.

Om Kyosei
Kyosei är Canons företagsfilosofi och är kärnan i deras varumärke, företag och sponsring. Kyosei är ett japanskt ord som betyder ungefär "leva och arbeta tillsammans för allas bästa", en princip som tillämpas av alla Canon-medarbetare i hela organisationen. Begreppet symboliserar Canons vision, deras värden, sättet på vilket de behandlar sin personal och hur de gör affärer.