Undersökning visar: två av tre skriver ut sina digitalbilder hemma

Bättre kvalitet och lägre priser på fotoskrivare leder till ökad användning i de svenska hemmen.

Ny undersökning från Canon visar att det vanligaste sättet att göra papperskopior av digitala bilder idag är att skriva ut dem själv i hemmet. Dessutom framgår det att bilden har en stor betydelse för svenskarna. Övergången från analoga till digitala kameror har lett till en ökad kreativitet, genom nya möjligheter såsom att göra vykort, förstoringar att ge bort eller dekorera hemmet, etiketter på CD-skivor eller textiltryck av sina favoritbilder.

I Canons attitydundersökning 2006* har drygt 2 700 svenska digitalkameraägare fått svara på frågor som handlar om digitala bilder och hur de används. Hela 60 procent av respondenterna svarar att de föredrar att skriva ut sina bilder själva hemma på sin egen skrivare. En tredjedel svarar att de oftast använder fotolabb för att framkalla bilderna.

- Det är roligt att få bekräftelse på att de svenska användarna förstår hur enkelt och roligt det är att skriva ut hemma och vilken fantastisk kvalitet och beständighet en fotoskrivare levererar idag. Det svenska resultatet stämmer även väl överens med undersökningar som gjorts på europanivå. Vi ser generellt en ökning av användandet av fotoskrivare med multifunktion något som tydligt visade sig under julhandeln och vi beräknar att detta segment kommer att öka med 15 % under 2007. Många uppskattar funktioner som CD/DVD print, Canons klickhjul och möjlighet till direktutskrift från minneskort, säger Åsa Ottosson, produktchef för skrivare på Canon Consumer Imaging.

Enkelt, roligt och snabbt att skriva ut bilder hemma
Den största anledningen till att man skriver ut sina bilder hemma är att det går att redigera och beskära dem, något som 33 procent av respondenterna skriver under på. Andra skäl är att det går fort (18 %), att det är enkelt (18 %) samt att det är roligt (17 %).

Digitala bilder skapar engagemang och kreativitet
Hela 91 procent av respondenterna håller med om påståendet att "Fördelen med digitala bilder är att man kan göra så mycket roliga saker med bilderna". Den kreativiteten visar sig också i resultaten. Digitalkameraägarna skriver ut sina bilder hemma, gör egna fotoalbum, skapar egna julkort, gör textiltryck, CD-etiketter och dekorerar hemmet med sina egna fotografier.

– Den som trodde att svenskarna tog massor av bilder med sin digitalkamera bara för att lagra på hårddisken får tänka om. Det finns ett stort engagemang kring bilder idag och jag tror att övergången till digitalkameror samt det låga priset och höga kvaliteten på fotoskrivare har varit en bidragande faktor till det. Plötsligt har det blivit enkelt att vara kreativ med sina bilder, fortsätter Åsa Ottosson.

Endast 7 procent skriver ut bilder bara för att lägga dem i en låda, vilket tyder på att man inte skriver ut bilder som man inte har för avsikt att använda.

Dålig skrivare största hindret för dem som inte skriver ut hemma
En femtedel av respondenterna anger att de aldrig skrivit ut bilder i hemmet. Av dem svarar hela 58 procent att en dålig skrivare är största hindret. På andra plats med 18 procent kommer kostnaden, man tycker att det är dyrt. Nästan samtliga (96 %) anger dock att de skulle skriva ut sina digitala bilder hemma om det största hindret eliminerades, vilket tyder på att trenden med fotoutskrifter i hemmet kommer att fortsätta öka i takt med att fler fotoskrivare säljs.

- Priset har länge varit en knäckfråga och många vi träffar på mässor och annat undrar vad det kostar att skriva ut bilder hemma. Äldre skrivare slukade bläck vid utskrifter av färgbilder, något som många fortfarande tror är fallet. Sanningen är dock att kostnaden är cirka 2,30 kronor per kopia för vanliga 10x15-bilder **, vilket är ungefär samma pris som hos många fotolabb idag, säger Åsa Ottosson.

- Priset på själva skrivarna är också något som många blir förvånade över. När kunder får se utskrifter tror de att skrivaren är mycket dyrare, men för under tusenlappen får man idag en skrivare som skriver ut i labbkvalitet upp till A4-format, avslutar Åsa.

* Om Canons attitydundersökning 2006
Undersökningen genomfördes via Easyresearch på uppdrag av Canon, mellan den 28 september till 29 oktober 2006. 2764 svenska digitalkameraägare deltog i undersökningen. Respondenterna är prenumeranter på Canons nyhetsbrev You Connect.

** Materialkostnaden 2,30 kronor per bild är beräknad från Canons rekommenderade cirkapris för Pappers GP-401 och bläck i PIXMA iP4300, 10x15 cm foto.

 
 
För ytterligare information från undersökningen såsom stapeldiagram, statistik, bilder etc kontakta:

Helen Iwefors
Pressansvarig
Canon Svenska AB
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se
 
Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. 
 

spacer
					image