FN:s miljöprogram UNEP lanserar internationell miljöfototävling

Barcelona/Nairobi, 4 juni 2004 - Både proffs och amatörer uppmanas att kasta linsskyddet och ladda sina kameror inför världens största miljöfototävling.

Som en del av det årliga firandet av Världsmiljödagen i Barcelona i Spanien lanserar UNEP sin fjärde internationella miljöfototävling som än en gång sponsras av Canon Inc.

Förutom Barcelona planeras parallella lanseringar i nitton andra städer runtom i världen, däribland Beirut, Buenos Aires, Dakar, Berlin, New York och Tokyo. (Se anteckningar till utgivare)

Tävlingen, som heter "Vår värld i fokus" och fokuserar på temat "fira mångfalden", pågår till 24 oktober 2004 och är öppen för alla nationaliteter och åldrar.

Andra företag som stöder tävlingen är JAL (Japan Airlines), TIME Magazine, National Geographic Society och Earth Report/Television Trust for the Environment.

Vinnaren i den allmänna kategorin, som är öppen för deltagare som är minst 25 år, belönas med en prissumma på $ 20 000. Det finns också separata kategorier och vinstbelopp för barn och ungdomar.

Klaus Toepfer, chef för UNEP, säger: "De tre tidigare tävlingarna har varit mycket lyckade och har genererat ett stort intresse i fotovärlden och en betydande allmän medvetenhet om miljöfrågor. Vi är återigen mycket tacksamma för Canons sponsorskap och mot de företag och organisationer som stöder det här viktiga evenemanget."

Fujio Mitarai, President och CEO för Canon Inc., säger: "Vårt företags filosofi är kyosei, som betyder att man lever och arbetar tillsammans för allas bästa. I enlighet med den filosofin tror vi att en harmonisk samexistens med naturen och miljön är grundläggande i samhället för att det ska gå att uppnå en hållbar utveckling. Jag hoppas att de fotografer som deltar i tävlingen kan dela med sig av kyoseifilosofins ideal till resten av världen med sina bilder."

Den fjärde tävlingen har, precis som de föregående, fått fullt stöd av FN-länderna via FN:s informationsavdelning (DPI) och mer än 20 myndigheter som är medlemmar i FN:s kommunikationsgrupp.

"För att vår planet ska kunna återfå hälsan för invånarna, djurlivet och ekosystemet krävs förnuftiga forskningsmetoder, bedömningar och handlingssätt", påpekar Toepfer. "Men vi måste också släppa fram människornas förmåga till medkänsla, rättvisa och respekt. Bilder har sedan urminnes tider varit en källa till inspiration och begrundande som avslöjar glädjen och tragiken i vår värld", tillägger han.

"Jag hoppas att de bilder som skickas in till den fjärde tävlingen, precis som de tidigare årens bidrag, kommer att bidra till att katalysera de politiska och sociala förändringar som krävs för att vi ska nå våra mål i frågor rörande allt från vatten och hygien till djurliv, avfallshantering och kampen mot fattigdomen. Jag hoppas även att de ska kunna glädja och lysa upp genom att rikta allmänhetens uppmärksamhet mot nya namn i en ny generation av begåvade fotografer", säger han.

Anteckningar till utgivare
UNEP:s internationella miljöfototävling 2004-2005 delar ut guld, silver och brons i varje kategori (allmän, ungdoms- och barnkategori).

Ungdomskategorin är öppen för alla mellan 15 och 24 år. Barnkategorin är öppen för alla under 14 år.

I den nya tävlingen skiljer man inte mellan olika tekniker, utan analoga och digitala bidrag bedöms sida vid sida.

Den namnkunniga juryn, som leds av Takeyoshi Tanuma från Japan, kommer även att bestå av de världsberömda fotograferna Sebastião Salgado från Brasilien, Raghu Rai från Indien och Susan Meiselas från USA.

Städer som stöder tävlingen:
Afrika: Dakar, Nairobi, Pretoria
Asien och Stillahavsområdet: Bangkok, Beijing, New Delhi, Seoul, Sydney och Tokyo
Europa: Barcelona, Bryssel, Genève, London, Paris, Moskva
Latinamerika och Västindien: Buenos Aires, Mexico City, Rio de Janeiro
Nordamerika: New York
Västra Asien: Beirut

Mer information om tävlingsregler, information om hur du skickar in bidrag i fast och elektroniskt format samt anmälningsblankett hittar du på www.unep-photo.com

Världsmiljödagen firas den 5 juni varje år och är det forum som FN använder för att rikta världens uppmärksamhet mot miljöfrågorna och bidra till ökad politisk uppmärksamhet och mana till åtgärder.

Världsmiljödagen grundades av FN:s generalförsamling 1972 för att befästa öppnandet av Stockholms konferens om mänsklighetens miljö. Ett annat beslut som godkändes av generalförsamlingen samma dag ledde till skapandet av UNEP.

Information om dag, logotyper, affischer, faktablad och idéer om hur Världsmiljödagen kan firas finns på www.unep.org/wed/2004

Om du vill ha mer information kan du kontakta Eric Falt, talesman/chef för UNEP:s avdelning för kommunikation och information, på tel.: 254 20 623292, mobil: 254 (0) 733 682656, e-post: eric.falt@unep.org eller Nick Nuttall, UNEP:s medieansvariga, på tel: 254 20 623084, mobil: 254 (0) 733 632755, e-post: nick.nuttall@unep.org

Mediefrågor, kontakta:
Ann Morgan