Världens bästa pressbilder kommer till Sverige

World press photo anses allmänt vara den största och kanske mest prestigefyllda tävlingen för professionella fotografer. Alla vinnande bidrag presenteras i en utställning som turnerar runt i 40 länder och är därmed den mest besökta fotoutställningen i världen. Canon, som är huvudsponsor sedan 1992, har nu tillsammans med Galleri Kontrast fått möjlighet att visa utställningen i Stockholm from 16 oktober.

En jury gick tidigare i år igenom 63 093 bilder av 3913 professionella fotografer för att vaska ut vinnare i varje kategori. 80,7 % av bidragen sändes in i digital format vilket slår den tidigare toppnoteringen 69% från 2003. Bland vinnarna placerade sig Dagens Nyheters fotograf Jonas Lindkvist, den förste svensk som på många år kommit på prispallen. Han fick en andra placering i kategorin Sportreportage med samma reportage som han vann med i svenska Årets Bild.

Vinnare av Årets Bästa Pressbild blev den franske AP-fotografen Jean-Marc Bouju. Hans och många andra bilder i utställningen är oerhört starka. Mänskligenheten visar inte upp sitt bästa ansikte för dessa fotografer och det är kanske just detta som gör hela utställningen till ett viktigt tidsdokument som går djupt in i kroppen på betraktaren. Bilden visar en beslöjad irakisk man med huva som tröstar sin 4-åriga son i ett krigsfångeläger.

Jean-Marc Bouju använde den digitala systemkameran Canon EOS-1D för att ta den vinnande bilden. Digitala systemkameror dominerar nu bland professionella pressfotografer. Fototekniken med film och kemisk framkallning kan inte längre konkurrera med den mycket snabbare digitala tekniken. Canons digitala systemkameror står redan för den största andelen bland världens ledande bildbyråer för sport- och nyhetsbilder, bland dem Reuters, Getty Images och AFP som har valt Canons utrustning för sina fotografer.

- Canon gratulerar Jean-Marc Bouju och alla andra vinnare i den 47:e upplagan av World Press Photo Contest", säger Ingvar Krüss, Sverigechef för Canon Consumer Imaging. Människors uppfattning av händelser som formar vår världsbild grundas på bilder, men fotograferna får sällan uppmärksamhet för sitt djärva och ibland hjältemodiga arbete. Detta är ett stort tillfälle att belöna dessa hängivna yrkesfotografer.

Mer information om World Press Photo och högupplösta bilder finns på: www.worldpressphoto.nl. Ett urval av de vinnande bilderna för publicering finns i de internationella näten hos AP, AFP, EPA och Reuters.

Utställningen visas på Galleri Kontrast, Hornsgatan 8, Stockholm mellan 16 oktober och 7 november. Öppettider under utställningarna är onsdag - fredag 12.00-18.00 och lördag - söndag 12.00-16.00.

Ulrika Freidlitz
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se