Canon ramar in varumärket i ny satsning

2009.11.11, Canon meddelar idag att de lanserar en ny varumärkesstrategi för affärsområdet EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). Syftet med förnyelsen är att skapa en enhetligare, starkare och mer passionerad bild av varumärket Canon, idag verksamt i 110 EMEA-länder.

Den nya varumärkesstrategin innebär förändringar på flera plan. Bland annat en ny grafisk profil samt nya visioner, mål och budskap för både intern och extern kommunikation. Själva kärnan i den nya strategin är en ram som symboliserar hur viktig bilden är för Canon - the Power of Image. Ramen kommer att vara ett genomgående inslag och är tänkt att binda samman företagsidentiteten med all kommunikation och rama in budskapen oavsett om det gäller marknadsföring, presentationer, information eller försäljningsmaterial.

- Det här är en jättesatsning för Canon och det genomsyrar redan hela företaget, säger Jouko Tuominen, VD på Canon Svenska. Vi har haft interna varumärkesutbildningar, tagit fram en helt ny grafisk profil och hela vår webbplats har omarbetats jämte den grafiska profilen. Canon är ett mycket välkänt företag men vi behöver ta det ett steg längre - för att försäkra oss om att vi bygger ett enhetligt varumärke och starka relationer till vår omvärld.
Till grund för beslutet om en förnyad strategi ligger bland annat undersökningar, som visade att trots att Canon är mycket välkänt så uttryckte kunder en önskan om att lära känna varumärket bättre och bygga en starkare relation till företaget.

Canon kommer att behålla sin paneuropeiska varumärkesplattform You Can, framtagen för att inspirera användare att förverkliga sin kreativitet med hjälp av Canon.

Den nya strategin har utvecklats av en intern marknadsgrupp bestående av medlemmar från hela EMEA-regionen.
För att se exempel på den nya grafiska profilen besök www.canon.se


För ytterligare information vänligen kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se


Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

spacer
					image