Nu öppnar utställningen med vinnarbilderna från världens mest prestigefyllda fototävling, World Press Photo

Idag öppnar World Press Photo som visar världens bästa pressbilder i Liljeholmstorget Galleria i Stockholm. Arrangör för utställningen i Sverige är Canon, som varit global företagssponsor till World Press Photo sedan 1992. Utställningen innehåller över 120 bilder med bland annat Årets “Wolrd Press Photo of the Year 2014” som togs av Mads Nissen. Två av pristagarna är dessutom svenska.

boys.png
sea
girls
animal

Tävlingen World Press Photo är inne på sitt 58:e år och är internationellt erkänd som världens främsta tävling för fotojournalistik. I år skickade 5 692 professionella fotografer från 131 länder in 97 912 bilder. Utställningen turnerar över världen och visas i år i över 50 storstäder. I Stockholm visas utställningen mellan den 30 oktober och 15 november. Utställningen visas i år i Liljeholmstorget Galleria i ett samarbete med det nordiska köpcentrumbolaget Citycon.

Årets tävlingsjury delade ut priser i åtta temakategorier och där ett av alla inskickade bidragen utsågs till ”World Press Photo of the Year 2014”. Den vinnande bilden visar Jon och Alex, ett homosexuellt par, under ett innerligt ögonblick i St Petersburg, Ryssland. Bilden ingår som en del i ett större projekt med titeln ”Homophobia in Russia” taget för Scanpix räkning. Nissens foto vann dessutom förstapriset i kategorin ”Contemporary Issues”. Två svenska fotografer finns i år med bland pristagarna – Åsa Sjöström som fick andra pris i kategorin ”Daily life” och Malin Fezehai som tog hem tre priset i kategorin ”Daily life” vars bilder också visas i utställningen.

– Canon är oerhört stolta över att återigen kunna presentera utställningen i Stockholm. Utställningens starka bilder berör verkligen på djupet, och visar fotojournalisternas viktiga arbete med att förmedla nyheter. Vi vet att att vinnare i World Press Photo-tävlingen förlitar sig på vår utrustning, och att det är deras arbetsverktyg, och vi gratulerar samtliga vinnare för deras fantastiska bidrag,  säger Helen Iwefors Häggblom, Kommunikationschef på Canon Svenska AB.

Kategorierna för tävlingen World Press Photo är:

• General News
  • Spot News
  • Contemporary Issues
  • Daily Life
  • Portraits
  • Nature
  • Sports
  • Long Term Projects

Utställningen visas för allmänheten mellan den 30 oktober och den 15 november och är kostnadsfri. Huvudarrangör i Stockholm är Canon.

Gallerians öppetider är:
Måndag - Fredag: 08:00 – 20:00
Lördag – Söndag : 08:00 - 18:00

För mer information om utställningen besök gärna www.worldpressphoto.org
Eller se filmen https://vimeo.com/worldpressphoto

World Press Photo stöds av det nederländska postkodlotteriet och sponsras globalt av Canon.

Bilderna ovan är tagna av:
Åsa Sjöström,
Sverige, Moment Agency / INSTITUTE for Socionomen / UNICEF