Canon gratulerar vinnaren av utmärkelsen World Press Photo of the Year

Canon, marknadsledare inom digital bild, gratulerar fotografen John Stanmeyer, vinnare av utmärkelsen World Press Photo of the Year 2013. Den vinnande bilden visar afrikanska gästarbetare på stranden vid staden Djibouti nattetid, när de håller upp sina telefoner för att kunna fånga upp en billig signal från grannlandet Somalia – en skör länk till släktingar utomlands. Bilden vann dessutom första pris i kategorin ”Contemporary Issues Singles” och togs för National Geographics räkning.

World Press Photo 2013 winner - John Stanmeyer.JPG
Credit: John Stanmeyer / VII / National Geographic

Tävlingen World Press Photo är världens mest prestigefyllda tävling för fotojournalister och har sponsrats av Canon sedan 1992. Tävlingen är nu inne på sitt 57:e år och 5 754 professionella fotografer från 132 länder skickade in 98 671 bilder. Juryn delade ut priser i nio temakategorier till 53 fotografer från 25 olika nationer. Som World Press Photo of the Year 2013 valdes en bild ut.
”Vi är mycket stolta över att kunna stödja fotojournalister från alla världens hörn och belöna deras talanger när det gäller att ta fängslande bilder och föra fram dem till en internationell publik,” säger Niklas Andersson Steen, produktchef för foto och cinema på Canon Svenska AB. ”John Stanmeyers fina vinnarbidrag visar den kraft som ligger i bilder och åskådliggör ett nutida globalt ämne, på ett konstnärligt och skickligt sätt.”

Stanmeyer tog bilden med kameran Canon EOS 5D Mark III och objektivet EF 35mm f/1.4L USM, bländare f/1, exponering 1/40 sek och ISO 10 000.
I kategorin ”People – Staged Portraits Singles” vann Canons ambassadör Brent Stirton. Stirtons vinnarbild visar en grupp blinda albinopojkar i inackorderingsrummet på Vivekananda missionsskola för blinda i Västra Bengalen, Indien. Canon Explorer Markus Varesvuo tog 2:a pris i kategorin ”Nature Singles” med bilden på en flock sillgrisslor i Vardo, Norge.
Vid en ceremoni i Amsterdam får Stanmeyer som vinnare ta emot ett pris på 10 000 euro från World Press Photo. Canon Europe kommer också att förse honom med en professionell digital systemkamera och ett objektivkit.

De bilder som vunnit priser presenteras i en utställning som kommer att besöka mer än 100 städer i över 45 länder. Den första utställningen för 2014 World Press Photo öppnas i Amsterdam den 18 april 2014. Bilderna i årets utställning kommer att skrivas ut på Océ Arizona planskrivare.

Mer information om World Press Photo finns på www.worldpressphoto.org.
För publikation kan ett urval av de prisbelönta bilderna hämtas på www.worldpressphoto.org.

Länk till pristagarna: http://www.worldpressphoto.org/2014-photo-contest/winners-list