Canon gratulerar vinnaren av World Press Photo of the Year

Canon, marknadsledare inom digital bild, gratulerar fotografen Mads Nissen, vinnare av utmärkelsen World Press Photo of the Year 2014. Den vinnande bilden visar Jon och Alex, ett homosexuellt par, under ett innerligt ögonblick i St Petersburg, Ryssland. Bilden ingår som en del i ett större projekt med titeln ”Homophobia in Russia” taget för Scanpix räkning. Nissens foto vann dessutom förstapriset i kategorin ”Contemporary Issues”.

WPPH_image_FINAL
Fotograf: Mads Nissen, Danmark, Scanpix/Panos Pictures

Canon har varit sponsor för World Press Photo Contest sedan 1992 och tävlingen anses internationellt som världens mest prestigefyllda för fotojournalister. Tävlingen är nu inne på sitt 58:e år och i år skickade 5 692 professionella fotografer från 131 länder in 97 912 bilder. Årets tävlingsjury delade ut priser i åtta temakategorier och där ett av alla inskickade bidragen utsågs till ”Winning Press Photo of the Year 2014”.

”Vi är mycket stolta över att varje år få stödja internationella fotojournalister och uppmärksamma deras talanger under World Press Photo of the Year”, säger Kieran Magee, marknadschef för Professional Imaging på Canon Europe. “Nissens kraftfulla bild drar på ett subtilt sätt fram ett aktuellt ämne med ett nyhetsvärde och berättar storyn med stort konstnärskap.”

Den vinnande bilden tog Nissen med en Canon EOS 5D Mark III, bländare 2,2, exponering 1/200 sek och ISO 1600.

Vid en ceremoni i Amsterdam får Nissen som vinnare ta emot ett pris på 10 000 euro från World Press Photo. Canon Europe kommer också att förse honom med en professionell systemkamera med objektiv.

De bilder som vunnit priser presenteras i en utställning som kommer att besöka 100 städer i mer än 45 länder. Den första utställningen av 2015 World Press Photo öppnas i Amsterdam den 18 april 2015. Utställningens bilder skrivs ut på Canons storformatskrivare och Océ Arizona planskrivare.

Två svenska fotografer finns i år med bland pristagarna – Åsa Sjöström som fick andra pris i kategorin ”Daily life” och Malin Fezehai som tog hem tre priset i kategorin ”Daily life”

Mer information om World Press Photo finns på www.worldpressphoto.org

World Press Photo – Press Kit

Ett urval av de vinnande bilderna i fototävlingen kan hämtas från World Press Photo på: www.worldpressphoto.org