World Press Photo - Världens bästa pressbilder kommer till Stockholm

Tävlingen World Press Photo är inne på sitt 58:e år och är internationellt erkänd som världens främsta tävling för fotojournalistik. I år skickade 5 692 professionella fotografer från 131 länder in 97 912 bilder. Till Stockholm kommer utställningen den 30 oktober, och visas i år i Liljeholmstorget Galleria i ett samarbete med det nordiska köpcentrumbolaget Citycon.

World Press Phot.jpg

I höst kommer de vinnande bilderna från världens mest prestigefyllda fototävling World Press Photo till Liljeholmstorget Galleria i Stockholm. Arrangör för utställningen i Sverige är Canon, som varit global företagssponsor till World Press Photo sedan 1992. Utställningen innehåller över 100 bilder med bland annat Årets “Winning Press Photo of the Year 2014” som togs av Mads Nissen. Två av pristagarna är dessutom svenska.

Årets tävlingsjury delade ut priser i åtta temakategorier och där ett av alla inskickade bidragen utsågs till ”Winning Press Photo of the Year 2014”. Den vinnande bilden visar Jon och Alex, ett homosexuellt par, under ett innerligt ögonblick i St Petersburg, Ryssland. Bilden ingår som en del i ett större projekt med titeln ”Homophobia in Russia” taget för Scanpix räkning. Nissens foto vann dessutom förstapriset i kategorin ”Contemporary Issues”.

– Canon är oerhört stolta över att återigen kunna presentera utställningen i Stockholm (senast var 2011). Utställningens starka bilder berör verkligen på djupet, och visar fotojournalisternas viktiga arbete med att förmedla nyheter. Vi vill gratulera samtliga deltagare för deras fantastiska bidrag, säger Helen Iwefors Häggblom, Kommunikationschef på Canon Svenska AB.

Kategorierna för tävlingen World Press Photo är:

• Portraits
  • Spot News
  • General News
  • People in the News
  • Sports
  • Contemporary Issues
  • Daily Life
  • Arts and Entertainment

Utställningen visas för allmänheten mellan den 30 oktober och den 15 november och är kostnadsfri. Huvudarrangör i Stockholm är Canon i samarbete med Citycon som äger Liljeholmstorget Galleria.

Gallerians öppetider i höst är:
Måndag – Fredag: 08:00 – 20:00
Lördag – Söndag: 08:00 – 18:00

För mer information om utställningen besök gärna www.worldpressphoto.org

World Press Photo stöds av det nederländska postkodlotteriet och sponsras globalt av Canon.