Proffsfotograferna skildrar vår värld med starka bilder när årets World Press Photo-utställning kommer till Sverige

Aldrig tidigare har så många bidrag lämnats in till den prestigefyllda tävlingen för professionella pressfotografer, World Press Photo. 4 266 fotografer från 123 länder skickade gemensamt in närmare 70 000 bilder. Den indiske fotografen Arko Dattas bild från Tsunamikatastrofen utsåg tidigare i år till World Press Photo of the Year 2004 och den svenske fotografen Lars Thunbjörk utsågs till vinnaren i kategorin ”Arts and Entertainment”. I veckan kommer utställningen till Galleri Kontrast i Stockholm, som tillsammans med Canon hälsar välkommen på pressvisning mellan klockan 15-17 torsdagen den 27 oktober.

Bilder är många gånger nyhetsförmedlingens starkaste redskap och världens professionella pressfotografers hårda arbete bidrar i högsta grad till att forma vår världsbild. Deras bilder uppmärksammas inte bara i media utan de inbjuds även årligen till att delta i den prestigefulla tävlingen World Press Photo. Inte mindre än 4 266 fotografer från 123 länder skickade in 69 190 fotografier till World Press Photo 2004. Förutom att antalet bidrag var rekordstort står det numera också klart att digitala systemkameror utan konkurrens är det dominerande arbetsredskapet för professionella pressfotografer. Inte mindre än 95 procent av bidragen var i digitalt format, vilket är en ökning från föregående års 80,7 procent.

Året bästa pressbild togs den 28 december 2004 av den indiske fotografen Arko Datta och är en skildring av en indisk kvinnas sorg över sin döda släkting i tsunami-katastrofens spår. Tävlingen World Press Photo består av ytterligare nio kategorier och bland annat utsågs den svenske fotografen Lars Thunbjörk till årets vinnare av kategorin ”Arts and entertainment”. Årets bilder finns samlade i den vandrande utställningen som i dagarna kommer till Galleri Kontrast i Stockholm.

Canon har varit huvudsponsor till World Press Photo sedan 1992 och samarbetar med Galleri Kontrast om utställningen.

- Pressbilder förmedlar och påminner oss ständigt om händelser och tillståndet i världen och utgör en av våra allra viktigaste nyhetsförmedlare. Bakom kameran finns oftast en för betraktaren anonym fotograf vars arbete inte sällan utförs under svåra förhållanden. Tävlingen World Press Photo är ett av de mest prestigefulla pris som en professionell pressfotograf kan belönas med och hyllar yrkesfotografen bakom kameralinsen, säger Ingvar Krüss, Sverigechef för Canon Consumer Imaging. Canon vill passa på att gratulera Arko Datta till årets pressbild och alla övriga vinnare i den 48: e upplagan av World Press Photo.

Vinnarbild togs för fjärde året i rad av en fotograf som använder Canon kamera, och för Arko Dattas vinnarbild togs med den digitala systemkameran Canon EOS-1D Mark II.

Vill du komma på förhandsvisning av World Press Photo?
Redan på torsdag, den 27 oktober, håller Galleri Kontrast och Canon pressvisning av årets vinnarbilder på Galleri Kontrast, Hornsgatan 8, Stockholm. Mellan klockan 15-17 finns förutom bilderna också följande fotografer på plats för att berätta mer om sina bilder:

- David Hogsholt, frilans, belönad i klassen ”Contemporary Issues Stories”
- Miriam Dalsgaard, Politiken, belönad i klassen ”Sport Action Singles”
- Lars Moeller, Berlingske Tidende, belönad i klassen ”Sport Features Stories”

För anmälan och mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Freidlitz, Canon, ulrika.freidlitz@canon.se, 08-744 85 30, 073-978 85 30

Utställningen World Press Photo öppnar för allmänheten den 29 oktober Stockholm och håller på fram till den 20 november. Öppettider under utställningen är torsdag-fredag 12-18 och lördag-söndag 12-16.

Mer information om World Press Photo finns på: www.worldpressphoto.nl
Ett urval av de vinnande bilderna för publicering finns i de internationella näten hos AP, AFP, EPA och Reuters. Observera att det är obligatoriskt att hänvisa till WPP och fotografens namn vid användande av bilderna.

Ulrika Freidlitz
Tel: 08-744 85 30 eller 073-978 85 30
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se

Irena Strozyk