Canon gratulerar årets World Press Photo-vinnare

Canon gratulerar den amerikanske fotografen Spencer Platt, 2006 års World Press Photo-vinnare.

Hans bild av en grupp unga libaneser som kör genom ett kvarter i södra Beirut som härjats av Israeliska bomber – taget med en Canon EOS 1DS Mark II – valdes ut av totalt 78 083 tävlingsbidrag.
World Press Photo-tävlingen är allmänt känd som den mest prestigefyllda globala tävlingen för fotojournalister. I år deltog 4 460 professionella fotografer från 124 länder. Canon har varit en global företagssponsor för World Press Photo sedan 1992.

- Canon gratulerar Spencer Platt och alla vinnare i den 50:e World Press Photo-tävlingen, säger Gunnar Wahlbeck, produktchef foto/video Canon Svenska AB. World Press Photo spelar en viktig roll för att främja internationella fotojournalisters arbete. Canon är mycket engagerad i professionella fotografer och är stolt över att vara knuten till organisationen.
Den internationella juryn bestående av 13 bildredaktörer, fotografer och representanter från nyhetsbyråer hade överläggningar i två veckor innan priser i 10 temakategorier delades ut till 58 fotografer från 23 länder. En bild valdes ut som 2006 års World Press Photo. Den vinnande bilden är tagen i södra Beirut och visar en grupp unga libaneser som betraktar det bombhärjade kvarteret från sin bil. Det är det sjätte året i följd som en fotograf med Canons EOS-utrustning har vunnit priset.

Platt erhåller en prissumma om 10 000 euro från World Press Photo vid en ceremoni i Amsterdam den 22 april. Dessutom får Platt en Pro-SLR-kamera från Canon Europe. En utställning med de prisbelönta World Press Photo-bilderna kommer att visas från 24 april till 17 juni i Oude Kerk, Amsterdam, och sedan kommer den att visas i mer än 85 städer runt om i världen.
I årets tävling kunde bidrag för första gången skickas in via Internet. Det innebar att tävlingen var ännu mer tillgänglig för digitalfotografer över hela världen. Totalt 1 893 fotografer - vilket motsvarar 42,5 % av de tävlande - skickade in 35 839 högupplösta bilder via Internet.

Canons EOS-serie har lyckats vinna den största marknadsandelen för fotojournalistik och sportfotografering över hela världen genom att världens ledande telegrambyråer, exempelvis Reuters, Getty Images och AFP väljer Canons professionella produkter till sina fotografer.

Mer information om World Press Photo finns på www.worldpressphoto.nl. Ett urval av prisbelönta bilder finns tillgängligt för publicering på de internationella telegrambyråerna AP, AFP, EPA och Reuters, och endast för media på pressens hämtningsområde på World Press Photos företagswebbplats www.worldpressphoto.nl/downloads (registrering krävs).
För bildmaterial, vänligen se bildarkivet på www.canon.se (i pressrummet)

* Om du endast vill använda den här bilden i publiceringssyfte hämtar du den från World Press Photos hämtningssida. Se instruktioner ovan. Den här bilden kan endast publiceras med korrekt eftertext som nämns tillsammans med bilden och i samband med World Press Photo Foundation och/eller dess aktiviteter.

För mer information, kontakta:

Gunnar Wahlbeck, Produktchef foto/video
E-post: gunnar.wahlbeck@canon.se

Helen Iwefors, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.