Sverige i topp när Europa fotograferar för Röda Korset. Glöm fördomar om dystra Norén-typer, svenskarna är gladlynta och positiva!

Första delen i Canons uppmärksammade modekampanj "We Speak Image" är avklarad - Europas invånare har skickat in sina bästa bilder till förmån för Röda Korset. Över 13 000 foton har strömmat in, och glädjande nog är Sverige det land som bidragit mest, med hela 2 700 bilder. Det innebär över 12 000 kronor till Röda Korset. Psykologen David Lewis ger oss inblick i den svenska folksjälen och analysen visar att vi svenskar är både glada och positiva.

De 11 glada vinnarnas bilder presenteras på Canons hemsida idag och överlämnas som inspiration till en unik nationell modekollektion, som presenteras i Stockholm den 9-14 oktober, som skapas av designern Carin Rodebjer. Canons We Speak Image-kampanj (se www.canon.se/we_speak_image_foto.asp) lanserades innan sommaren, då allmänheten bjöds in att bidra med bilder som representerar någonting unikt från det egna landet eller kulturen. Fotografierna har nu analyserats av psykologen David Lewis. Det har gett en intressant inblick i den europeiska själen. Överraskande nog visade det sig att trots att européerna väljer att bo i storstäder så längtar vi tillbaka till landet och ett lugnare liv. Lika överraskande är att Sverige varit flitigast i Europa med att bidra med bilder - och därigenom dragit in mest pengar till Röda Korset!

David Lewis tolkning av de svenska bilderna har framför allt visat upp ett modernt samhälle, men även en djup kärlek till landet. Bilderna föreställer ett Sverige under alla dess årstider och olika väderförhållanden. Roligt nog är de flesta av bilderna ljusa, glada och andas optimism.

Liksom de flesta andra länders bidrag fanns det en lockelse i att fotografera blommor och landskap. Men variationen är större än vad man kan tro. En hel del av de inskickade bilderna använder sig av abstrakta färger och ljussättningar. Mest uppseendeväckande var avsaknaden av bilder föreställande storstäder och industriella landmärken.

Svenskarna är optimistiska, glada och självständiga
Sett ur en psykologisk vinkel avslöjar bilderna att Sverige är en mogen och självständig nation vars fotografer har ett öga till bildkomposition och design. Kvaliteter som vi svenskar rankar högt i våra liv. Omsorgen och hantverket som finns i majoriteten av bilderna tyder på ett land som är noga med detaljerna, utan att för den delen förlora perspektivet på helheten. Bilderna motsäger den lite fördomsfulla bild andra nationaliteter kan ha om oss, att vi skulle vara dystra mest hela tiden. I stället är det tvärtom, här finns bilder som visar glädje, optimism och ett självförtroende om att vårt land kommer att fortsätta att utvecklas.

Inga flaggor
Av alla bilder som kommit in var det nästan inga bilder föreställande flaggor eller nationella monument. Enligt David Lewis, psykologen som tolkat bilderna, är det framför allt längtan till naturen som dominerat bidragen.

– Det är överraskande lite symboler föreställande nationell makt. Om man ska dra en slutsats av dessa bilder är det att många har lämnat den nationella attityd som ledde till två världskrig, säger David Lewis.

Trots ett flertal likheter hittade David Lewis ändå en hel del olikheter mellan de olika länderna i Europa:

Danmark: En nation som känner att deras land är någonting speciellt och som på många sätt och vis sticker ut från resten av Europa.
Frankrike: Ett sofistikerat land, något som genomsyrar nästan allt som har med fransmännens vardagsliv att göra.
Tyskland: Med lika stora delar självförtroende och optimism bygger Tyskland sin framtid.
Italien: Europas mest passionerade land har invånare som skamlöst njuter av livets alla aspekter.
Ryssland: Ett land i förändring som dras i olika riktningar mellan drömmen om det förflutna och alla fördelar den moderna världen har att erbjuda.
Spanien: En utagerande nation, men under all optimism och självförtroende finns en pessimistisk syn på livet, som till och med under de mest ljusa dagar kastar en skugga över nationen.
Storbritannien : Generellt sett ett folk med självförtroende som är medvetna över sin position i världen. Ett litet inslag av nostalgi över svunna tider finns fortfarande, men värden som tolerans, anständighet och beslutsamhet ligger fortfarande fast.
Sverige: Ett gladlynt, jordnära och optimistiskt land trots nidbilden av dystra svenskar. Starkt förtroende för att nationen inte bara kommer att överleva utan också blomstra under de kommande åren.
Tjeckien: En nation med en underliggande osäkerhet över dels landet idag, dels åt vilket håll det är på väg i framtiden.

We Speak Image stödjer Röda Korsets ungdomsprojekt
I augusti kommer de mest populära bilderna från varje land att ges till en ledande modedesigner i respektive land. Carin Rodebjer står för den svenska designen när en nationell modekollektion ska skapas utifrån bilderna. Delar av We Speak Image-kollektionen kommer också att visas upp under modeveckorna i London, Milano och Paris.

I egenskap av officiell sponsor till Röda korset i Europa, går alla intäkter från We Speak Image till Röda Korsets ungdomsprojekt i Europa. Canon har donerat fyra kronor och 50 öre till Röda Korset för varje bild som laddats upp på sajten. We Speak Image-utställningen kommer att visas för allmänheten under 5 dagar i Gallerian i Stockholm med start den 9:e oktober.

Fotograf: Linus Eklund. För att se de övriga vinnarbilderna se www.canon.se

För ytterligare information och pressbilder, kontakta:
Helen Iwefors
PR-ansvarig
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Rankad som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

Informationom Dr David Lewis
David Lewis BSc (Hons) DPhil is a Chartered Psychologist and a Fellow of both the International Stress Management Association and the Institute of Directors. He is also a Principle Member of the Association of Business Psychologists, The Market Research Society, MENSA, The Magic Circle, the National Union of Journalists and The Society of Authors.