Carin Rodebjer speglar den svenska folksjälen i unik kollektion

Den 9:e oktober lanserar Canon den unika modekollektionen We Speak Image som skapats av den ledande svenska designern Carin Rodebjer. Kollektionen ska spegla den svenska folksjälen och har inspirerats av tusentals fotografier som skickats in av svenska folket. Utställningen av plaggen och de vinnande bilderna pågår mellan den 9-14 oktober. Intäkterna från försäljningen går oavkortat till Röda Korset.

För att markera Canons andra år som huvudsponsor för modeveckorna i London, Paris och Milano, bad Canon allmänheten att ladda upp sina mest kreativa och karaktäristiska bilder som representerar Sverige via en specialdesignad webbsida. Av de 2 700 bilder som svenskarna skickade in under sommaren har de mest populära överlämnats till Carin Rodebjer, som använt bilderna som inspiration till en nationell modekollektion.

- Det har varit en stor utmaning att komponera en kollektion utifrån nya material och given inspiration. Bilderna som svenska folket har skickat in visar på vår djupa relation till djur & natur. Vi valde att ta fasta på det men lät temat accelerera. Det har varit oerhört roligt att skapa den här aningen okonventionella kollektionen. Eftersom projektet är ett samarbete med Röda Korsets ungdomsverksamhet kändes det viktigt att hålla en opretentiös ton och istället förmedla humor och uppmuntra till skapande, säger Carin Rodebjer.

We Speak Image-utställningen kommer att visas i Gallerian i Stockholms city från och med den 9 oktober till och med den 14 oktober under Gallerians ordinarie öppettider. Utställningen, som görs i samarbete med Röda Korset och scenografen Liselotte Watkins, visar Carin Rodebjers mode-kollektion samt de vinnande bilderna på ett mycket spännande och kreativt sätt. Utställningen är kostnadsfri.

Bidra till Röda Korsets arbete
För att ytterligare öka intäkterna till Röda Korset ungdomsverksamhet ges också möjlighet för alla att lägga bud på de unika kreationerna som skapats av Carin Rodebjer. Plaggen är skapade som vackra konstverk och är fantastiska som dekoration och utsmyckning. Bud läggs direkt i Röda Korsets bössa i utställningen, alternativt genom att maila in till wespeakimage@canon.se. Budgivningen pågår tom 21 oktober.

Intäkterna från all försäljning går oavkortat till Röda Korsets arbete. Redan nu har We Speak Image-projektet inneburit nästan 60 000 kronor i bidrag till olika ungdomsprojekt i Europa. För varje bild som laddades upp på We Speak Image-sajten donerade Canon 4,50 kronor till sin samarbetspartner Röda Korset.

- Vi är glada över att ha varit involverade i den här kampanjen
tillsammans med Canon och är enormt tacksamma för att så många
människor i Sverige har varit med och laddat upp sina bilder. Pengarna
kommer att användas till utbildning av ungdomar i åldern 16-19 år i
humanitär rätt, mänskliga rättigheter och situationen för människor på
flykt, säger Johan Af Donner, kommunikationschef på Röda Korset.

Carin har namngett de unika kreationerna enligt följande:
1. Överdimensionerad herrväst i skog möter vitt frackbröst
2. Vargdräkt med plisserad fluga
3. Frack skjorta med överdimensionerad rosett
4. Minimalistisk klänning med solfjäderärm
5. Pälsväst och halsduk i varg
6. Draperad klänning i gran

Exklusiv accessoar i limiterad upplaga
Rodebjer har också designat en datorväska i unisex-modell som en del i kollektionen. Väskan har producerats i begränsad upplaga, 60 exemplar, och kostar 399 kronor inkl.moms att köpa. Försäljningen av väskan kommer att ske i Rodebjers egen butik i Stockholm, Kii i Umeå, Fever i Göteborg, How Swede It Is i Sundsvall samt på Spirit i Malmö. Se www.canon.se för mer köpinformation. Först till kvarn gäller!

We Speak Image-kampanjen rullas just nu ut i 17 europeiska länder, som har involverat ledande nationella designers såsom Jean-Charles de Castelbajac från Frankrike, Elio Fiorucci från Italien och Sisi Wasabi från Tyskland. Delar av kollektionerna kommer att visas upp vid modeveckorna i London, Paris och Milano. Kollektionerna har skapats helt med hjälp av Canons utrustning. Produkterna som använts av Carin Rodebjer och hennes europeiska kollegor i den kreativa processen är kameran Canon digital IXUS 70, skrivaren Pixma iP1800, videkameran DC50 och storformatsskrivaren iPF8000.

We Speak Image-kampanjen är en uppföljning på förra årets modekampanj The Other Side of Fashion, där hundratusentals euro samlades in till Röda Korset. I det projektet rekryterades 100 av världens mest inflytelserika modeikoner, som bidrog med bilder som representerade deras syn på modevärlden från insidan. Den resulterande fotokollektionen visades upp på utställningar i Europa – i Sverige på Nordic Light Hotel – samt fanns tillgänglig i ett tjockt magasin som bland annat såldes på Pressbyrån.

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Rankad som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. Mer information om Canon finns på www.canon.se