Canon hjälper WWF att märka och spåra isbjörnar i Arktis – forskare och allmänhet kan studera isbjörnarnas vandring via ny webbsajt

Världsnaturfonden WWF och Canon Europa samarbetar för att öka kunskapen om isbjörnarnas situation och den globala uppvärmningen. Canon bistår med pengar för att förse isbjörnar med radiosändare, så att forskare kan studera hur den smältande polarisen påverkar deras liv. Inom kort lanseras också Auro Borea, en rolig och lärorik webbsajt som ger barn koll på klimatfrågor och miljöpåverkan.

Idag, på Världsmiljödagen, lanserar Canon Europa och Världsnaturfonden WWF ett stort projekt för att öka kunskapen om den globala uppvärmningen och isbjörnarnas situation. De båda organisationerna samarbetar sedan 1998 i ett projekt där isbjörnar spåras och märks. Tack vare ett nytt samarbetsavtal kommer nu fler isbjörnar än tidigare att kunna märkas, vilket ökar tillgången till nödvändiga vetenskapliga data för forskningen kring isbjörnarna.

– ­ Isbjörnen har blivit en viktig symbol för konsekvenserna av den pågående klimatförändringen. Forskarna behöver därför snabbt veta mer om deras biologi och hur de klarar avsmältningen av havsisarna. Nu kan vi sätta radiosändare på ytterligare fyra isbjörnar vilket kommer att ge oss mer viktig information säger Lasse Gustavsson, Världsnaturfonden WWFs tillträdande generalsekreterare.

På webbsidan WWF-Canon Polar Bear Tracker (www.panda.org/polarbears) kan allmänheten följa fyra av de märkta isbjörnarnas vandringar på en karta. Webbsidan lanserades 2002 inom WWFs arktiska projekt, i samarbete med det Norska Polarinstitutet. Projektet arbetar med att förse isbjörnar kring Svalbard med radiohalsband i syfte att bevaka dem för att kunna studera deras beteenden och vandringar.

– ­ Isbjörnarnas situation har öppnat ögonen på många människor i Sverige och i övriga världen för miljöfrågorna och de problem som förknippas med den globala uppvärmningen, säger Robert Westin, VD på Canon Svenska. Vi är stolta över att kunna stötta det här viktiga forskningsprojektet, inte minst sedan målsättningarna sammanfaller med vår företagsfilosofi Kyosei, som innebär att leva och arbeta tillsammans för det gemensamma bästa.

Canon och WWF utbildar barn i klimatfrågor
Som ett komplement till isbjörnsprojektet kommer Canon och WWF också inom kort att lansera webbsajten Auro Borea, som är en europeisk utbildningskampanj för barn mellan 7 och 11 år. Med två tecknade isbjörnsungar som följeslagare utbildas barn i klimatfrågan. På sajten kan de på egen hand eller tillsammans med sina klasskamrater läsa om Arktis, spela spel och delta i tävlingar. Samtidigt får de lära sig hur de själva kan minska sin påverkan på miljön. Mer information om sajten kommer under juni.

Canon och WWF
Canon har samarbetat med WWF sedan 1998 och har genom åren stöttat flera olika WWF-initiativ. Några exempel är kampanjen för att återvinna bläckpatroner och på så sätt samla in pengar till WWFs globala sötvattensprogram (WWFs Global Freshwater Programme), projektet för att bevara Europas vildmark (WWF Canon PAN Parks) och Canons roll som huvudsponsor för WWF-Canon Photo Database, ett viktigt online-verktyg för WWFs nätverk.
 
 
 
För ytterligare information, kontakta:
Helen Iwefors
Pressansvarig
Canon Svenska AB
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se
 
Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. 

spacer
					image