Faktablad om Canon

Företagsbakgrund

• Canon Inc. grundades 1937. Canon Europa bildades tjugo år senare, 1957
  • Canon Inc. har cirka 194 000 anställda i hela världen. Canon Europa har 17 000 anställda i 20 länder inom EMEA-regionen
  • Canons nettoförsäljning för Canon Inc. för andra kvartalet av räkenskapsåret 2014 uppgick till 926,8 miljarder JPY (9,2 miljarder USD eller 6,7 miljarder EUR).
  • I syfte att underlätta för läsaren har beloppet räknats om från yen till dollar och euro med kursen 101 JPY = 1 USD och 138 JPY = 1 EUR för Q2 2014, den ungefärliga växlingskursen på Tokyos valutamarknad den 30 juni 2014
  • Canon Inc. fortsatte att vara lönsamt under det andra kvartalet av räkenskapsåret 2014 med nettointäkter på 80,8 miljarder JPY (800,5 miljoner USD eller 585 miljoner EUR).
  • Canon Europa bidrar med ungefär en tredjedel av företagets globala intäkter och bistår kunder i fler än 116 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika
  • Canons första europeiska tillverkningsanläggning, Canon Giessen GmbH, etablerades i Tyskland 1972
  • Canons företagsfilosofi speglas i uttrycket Kyosei, som betyder att leva och arbeta tillsammans för allas bästa.

Varumärket

• Canons varumärkeslöfte är att hjälpa människor att uppleva kraften i bilden
  • Den europeiska varumärkessloganen, You Can, lanserades 2002 och har utformats för att inspirera och uppmuntra kunder att använda kraften i bilden
  • Canon hamnade på 35:e plats i Interbrands rangordning av de 100 bästa globala varumärkena 2013 och 26:e plats i Interbrands Best Global Green Brands 2014
  • Canon har även fått utmärkelsen Reader’s Digest Most Trusted Camera Brand i Europa 14 år i rad
  • Canon hamnade på 6:e plats på Fortune Worlds lista "Most Admired Companies 2014" (i kategorin för datorer)

Hållbarhet

Canons engagemang för hållbarhet är inriktat på tre nyckelområden: företagande, miljö och samhälle. Canon EMEA skrev under FN:s Global Compact (UNGC) i januari 2014 för att visa och formalisera vårt engagemang för mänskliga rättigheter, arbetslivsregler, miljön och mot korruption.

• Affärsverksamhet
    • Canon strävar efter att stötta sina kunder och hjälpa dem att förbättra sin företagseffektivitet, utvecklas och bli mer framgångsrika samt minska sin miljöpåverkan, genom att erbjuda tjänster och lösningar som har skräddarsytts efter deras företagsbehov
    • Canon utvecklar sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt och arbetar för ekonomisk tillväxt i bred mening samtidigt som vi följer gällande regelverk och standarder
    • Canon-koncernens uppförandekod omfattar bl.a. mobbning, rättvis konkurrens och affärsetik, och gäller alla anställda.
  • Miljö
  • Canon minskar sin verksamhets och också sina produkters miljöpåverkan, genom hela livscykeln från design till att produkterna är uttjänta.
  • Canon är globalt certifierat enligt ISO 14001, den internationella standarden för miljöledningssystem – 191 anläggningar i 25 länder inom EMEA är certifierade. Sedan 2012 har inga överträdelser hittats i EMEA:s granskningar av Canon
  • Följande steg togs 2013 för att möta Canons miljömässiga mål för hela EMEA-området:
    • Minska vår miljöpåverkan i EMEA-området med 15 % i förhållande till omsättningen till år 2020*: -7 % i förhållande till 2010
    • Återvinna 52 % av avfallet från EMEA-kontoren fram till 2014*: 50 % uppnåddes 2013
    • Återvinna 85 % av avfallet från Canons EMEA-lager fram till 2014*: 83 % uppnåddes 2013
    • Öka volymen certifierat och återvunnet papper till 75 % av vår pappersomsättning år 2014*: 86 % uppnåddes 2013
    • Förbättra vår effektiva koldioxidförbrukning vid transporter med 2 % jämfört med 2012 års nettoförsäljning: Målet uppfylldes inte (på grund av förändringar av produktkategorierna och transporterade volymer, i tillägg till hemtransportkostnaderna) jämfört med kombinerat resultat 2010 för både Canon och Océ
  • Canons produkter är mycket energieffektiva och många uppfyller även kraven för EU ENERGY STAR®-programmet
  • Canon startade världens första återvinningsprogram för laserservicekassetter 1990 Vi har ett europeiskt återvinningsprogram både för laser- och bläckkassetter
  • Canon har undertecknat ett frivilligt EU-avtal (VA) om minskad miljöpåverkan från bildhanteringsutrustning, med åtaganden vad gäller minskad energi- och pappersförbrukning och alternativ för hantering av uttjänta förbrukningsvaror. Europakommissionen gav 2013 sitt stöd åt avtalet som en motsvarighet till bindande förordningar
  • Samhälle
    • Vi på Canon anser att ett hållbart företagande samspelar med det omgivande samhället, arbetar för en bred ekonomisk tillväxt och integrerar samhällets intressen med omtanke om miljön. Vi bidrar positivt till samhället i stort, engagerar oss i det lokala samhället och våra intressenter och respekterar etiska åtaganden
    • Canon stödjer sina anställda genom att tydligt beskriva vad som förväntas av dem, utvärdera deras prestationer och utveckla deras kompetens och karriärmöjligheter inom företaget

Teknik och uppfinningar

• Canon bildbearbetningsteknologier skapades genom att flera olika tekniker som tagits fram av Canon under åren kombinerades. De utgör kärntekniken i alla Canons nuvarande produkter:
    • Bildinhämtningsmekanism – hög upplösning och hög bildkvalitet för objektiv-, sensor- och bildbearbetningstekniker
    • Elektrofotografisk mekanism – elektrofotografisk teknik ligger till grund för laserskrivarna och kopiatorerna, som rankas som världens bästa
    • Bläckstrålemekanism – levererar mikroskopiska bläckdroppar med en droppvolym på bara 1 pikoliter (en triljondels liter). Tekniken har till och med möjliggjort tillverkning av DNA-chips
    • Fotolitografisk mekanism – Canons exponeringsteknik med halvledare innehåller det allra bästa inom optisk precisionslägesteknik
    • Displaymekanism – nästa generations teknik för visning på plattskärmar genererar stora bilder av hög kvalitet med låg strömförbrukning
  • Canon behåller sin ställning som den främsta tillverkaren av digitala systemkameror
  • Canon uppfann Bubble Jet-metoden för bläckstråleutskrifter och lanserade branschens första kopiator med tonerkassetter

Sponsorskap

• Canon Europes aktuella sponsringsportfolio är mycket bred och innefattar aktiviteter inom samhälle, kultur och sport, inklusive men inte begränsat till:
    • Officiell sponsor för modeveckan/modehelgen i London och huvudsponsor för modeveckorna i Milano och Paris
    • Officiell bildhanteringspartner för British Fashion Council
    • Officiell leverantör av bildhanteringslösningar till 2014 års Ryder Cup
    • Huvudpartner för Berlinale Talent Campus
    • Internationell partner för World Press Photo
    • Fotojournalisternas festival – Visa Pour l'Image
    • Företagssponsor av London Symphony Orchestra
    • Officiell partner till IAAF World Athletics Series*
    • ISU:s konståknings-VM för juniorer 2013 och ISU:s konståknings-VM 2013*
    • Canon Pro Golf Series
    • *CINC-sponsring

Forskning och utveckling

• 2013 investerade företaget 306,3 miljarder yen inom FoU, vilket uppgår till mer än 8 % av intäkterna
  • Under 2013 beviljades företaget 3 825 patent* i USA, vilket placerade Canon på tredje plats bland alla företag
  • Canon har rankats som topp 5 bland företag med flest registrerade patent i USA 28 år i rad

* Källa: U.S. Patent and Trademark Office; Beräknat utifrån meddelanden per vecka.

Hämta Faktablad om Canon [PDF, 171 KB]
Pressarkiv