BUSINESS BYTES

Rikare upplevelser med Internet of Things (IoT)

  • Postad 2 år sedan
  • 3 minuters läsning

Det kan verka otroligt för ett koncept som fortfarande håller på att ta form, men den 9:e april 2015 hölls den femte årliga Internet of Things (IoT) Day, ett globalt forum där entreprenörer, företagsledare och vanligt folk kan diskutera framväxande idéer.

Årets aktiviteter – bland annat nationella konferenser, globala webbchattar och interaktiva tweet-ups – demonstrerade det stora intresset för detta snabbt föränderliga koncept. Men hur tänjer företag och innovatörer gränserna när det gäller anslutna produkter och tjänster, och hur kommer nästa våg av IoT att berika vardagen för konsumenter?

Inför IoT Day annonserades en rad nya partnerskap. IBM annonserade att de planerar att spendera fem miljarder dollar under de kommande fem åren på en ny IoT-division. Företaget planerar att arbeta tillsammans med The Weather Company för att ge företag väderprognoser i realtid så att de kan fatta bättre och mer välgrundade beslut genom att kombinera IBM:s kapacitet inom ”big data” och analys med The Weather Companys expertis och datadistributionssystem.

I samma veva annonserade Intel och betalningsspecialisterna Ingenico ett samarbete med syfte att kombinera Intels teknik och Ingenico Groups säkra betalningssystem för IoT genom utvecklingen av en surfplatta med stöd för betalningsalternativen EMV och NFC. Tanken bakom detta är att bana väg för fler mervärdestjänster för andra IoT-enheter – intelligenta varuautomater, kiosker och digital skyltning.

Många av pluspoängen med IoT verkar vara inriktade på affärsfördelar, till exempel analys i realtid för att förbättra processer inom leveranskedjan och affärsinformation för att matcha efterfrågan från kunder och lagerhållning bättre. Men IoT blir verkligt intressant när denna kunskap ställs på sin spets och information används för att förbättra kundupplevelsen.

Disney använder sitt smarta MagicBand för telemetri i realtid för att spåra besökarnas rörelser i sina temaparker. Föreställ dig hur bra det kan vara för besökarna att veta när vissa attraktioner är lediga eller när de har möjlighet att träffa Disney-figurer personligen. FedEx har upprättat ett nätverk av sensorer för att spåra paket och förbättra processer. Men detta ger också kunderna anpassad information om deras värdefulla varor.

Vad dessa exempel från verkligheten visar är att IoT måste vara fördelaktigt för både företag och kunder. Kunder kommer att bli negativt inställda till företag som bara använder kunskapen från sensorer för att registrera, övervaka, analysera och göra reklam för nya produkter. För att verkligen få ut det bästa av IoT måste företag tänka lika mycket på kundupplevelsen som på vidare affärsfördelar.

Organisationer måste fokusera om omedelbart. Intel förutspår att det kommer att finnas hela 200 miljarder anslutna saker år 2020, det motsvarar 26 föremål för varje människa på jorden. För att förbättra kundupplevelsen föreslår forskare på Altimeter Group fem sätt som företag kan använda sensorer på för att skapa ömsesidiga fördelar för både företaget och dess kunder under hela kundresan:

  • • Belöning – genom erbjudanden, spelifiering och underhållning
  • • Information – för shopping, utvärdering, övervakning och nyheter
  • • Förenkling – för att möjliggöra transaktioner, autentisering och interaktion
  • • Service – för proaktiv och reaktiv support, samt retention
  • • Innovation – för feedback, personanpassning och produktutveckling

Det enkla budskapet till digitala ledare är att IoT ger en enorm mängd kunskap. Genom att använda denna information för att verkligen lyssna på kunderna under hela kundresan kan organisationer ta fram tjänster som ger bättre engagemang och en bättre kundupplevelse.


[Referenser]

IBM och The Weather Company:
http://www.digitaltrends.com/home/ibm-internet-of-things-push/

Intel och Ingenico:
http://www.retailcustomerexperience.com/news/ingenico-intel-to-work-on-products-for-the-internet-of-things/

Om Disney och FedEx:
http://www.forbes.com/sites/teradata/2015/03/13/how-disney-fedex-create-value-at-the-corner-of-customer-experience-and-the-internet-of-things/

Altimeter-forskning:
http://www.altimetergroup.com/2015/03/new-research-customer-experience-in-the-internet-of-things/

Forskning från Intel:
http://www.intel.com/content/www/us/en/internet-of-things/infographics/guide-to-iot.html